Open menu
16 | 04 | 2024

Αθήνα 01/03/2021
Αρ. πρωτ.:

Ε. 2050

ΘΕΜΑ: Παροχή οδηγιών σχετικά με την αντιμετώπιση ιδιωτικών σκαφών αναψυχής με σημαία Ηνωμένου Βασιλείου μετά την έξοδο του Η.Β. από την Ε.Ε..

 

Σχετ:

1. Η αριθ. Ε.2210/29.12.2020 εγκύκλιος του Διοικητή ΑΑΔΕ

2. Η αριθ. Ε.2020/22.1.2021 εγκύκλιος του Διοικητή ΑΑΔΕ

 

Σε συνέχεια ερωτημάτων πολιτών και τελωνειακών αρχών, αναφορικά με την μεταχείριση ιδιωτικών σκαφών αναψυχής με σημαία Η.Β., τα οποία ανήκουν σε πρόσωπα εγκατεστημένα στη χώρα μας ή στο εσωτερικό άλλου κράτους μέλους της ΕΕ, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

1. Το Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ) από 1/1/2021 αποχώρησε από την ενιαία αγορά και την τελωνειακή ένωση της ΕΕ, με αποτέλεσμα η διακίνηση των εμπορευμάτων από τη χώρα μας προς το ΗΒ και το αντίθετο να αντιμετωπίζεται διαδικαστικά με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο γίνεται η διακίνηση εμπορευμάτων από και προς τρίτες χώρες, γεγονός που συνεπάγεται την υποχρεωτική πλέον τήρηση τελωνειακών διατυπώσεων για εμπορεύματα με προορισμό ή προέλευση το ΗΒ, συμπεριλαμβανομένων και των μεταφορικών μέσων όπως τα σκάφη αναψυχής.
2. Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όπως διατυπώνονται σε κείμενο που αναρτήθηκε στο επίσημο ιστότοπό της με τίτλο «2021-brexit-top-50-faq» με μορφή ερωτοαπαντήσεων, τα σκάφη αναψυχής που βρίσκονται ελλιμενισμένα σε χώρα της Ε.Ε. ή πλέουν στα ενωσιακά χωρικά ύδατα κατά το χρόνο λήξης της μεταβατικής περιόδου (31/12/2020), διατηρούν τον ενωσιακό χαρακτήρα τους μέχρι την έξοδο από αυτό.

Σε περίπτωση εξόδου των σκαφών από τα ενωσιακά χωρικά ύδατα και επανεισόδου μετά τις 31/12/2020 σε αυτά, αντιμετωπίζονται ως σκάφη τρίτης χώρας.
3. Με βάση τα ανωτέρω και τις σχετικές διατάξεις της ενωσιακής τελωνειακής νομοθεσίας αλλά και το εθνικό νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο, με τις αριθ. Ε.2210/29-12-2020 και Ε.2020/22.1.2021 εγκυκλίους του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., δόθηκαν οι απαραίτητες οδηγίες σχετικά με την δυνατότητα χρήσης του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής μετά την λήξη της ως άνω μεταβατικής περιόδου, για τα σκάφη αναψυχής με σημαία ή νηολόγιο Η.Β., ταξινομημένα στο όνομα προσώπου εγκατεστημένου εκτός του εδάφους της ΕΕ και χρησιμοποιούνται από πρόσωπο εγκατεστημένο εκτός του τελωνειακού εδάφους της ΕΕ, τα οποία:

α) εισέρχοντα προσωρινά στη χώρα μας μετά τις 31.12.2020 ή
β) ως ελλιμενισμένα πριν τις 31.12.2020, εξήλθαν των ενωσιακών χωρικών υδάτων και επανεισέρχονται στην Ε.Ε. μετά την ανωτέρω ημερομηνία.

4. Στις περιπτώσεις ιδιωτικών σκαφών αναψυχής με σημαία Η.Β. ή νηολόγιο Η.Β., τα οποία ανήκουν σε πρόσωπα εγκατεστημένα στη χώρα μας ή στο εσωτερικό άλλου κράτους μέλους και τα οποία πριν τις 31.12.2020 ήταν ελλιμενισμένα στη χώρα μας ή σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ, στη συνέχεια εξήλθαν των ενωσιακών χωρικών υδάτων και επανεισέρχονται στην Ε.Ε. μετά την εν λόγω ημερομηνία σύμφωνα και με τις οδηγίες της Ε. Επιτροπής κατά την επανείσοδό τους, αντιμετωπίζονται ως σκάφη τρίτης χώρας, ενώ παράλληλα δεν τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις περί προσωρινής εισαγωγής.
5. Κατόπιν των ανωτέρω, λαμβάνοντας υπόψη:

• Τις διευκρινίσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί της δυνατότητας εφαρμογής διατάξεων επανεισαγωγής προκειμένου για σκάφη που έχουν αγοραστεί ή κατασκευαστεί στην Ε.Ε. και έχουν καταβάλει το ΦΠΑ στην Ε.Ε.27
• Το γεγονός ότι σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν σκάφη που ανήκουν σε πρόσωπα εγκατεστημένα στο εσωτερικό της Ε.Ε., τα οποία έχουν διατηρήσει την σημαία του Η.Β., έχουν καταβάλει τον αναλογούντα ΦΠΑ σε κράτος μέλος της Ε.Ε.27 κατά την αγορά τους
• Την ανάγκη της απρόσκοπτης διακίνησης των ως άνω σκαφών στα ελληνικά χωρικά ύδατα χωρίς την υποχρέωση τήρησης σύνθετων τελωνειακών διαδικασιών
• Κατά την συνήθη διακίνησή τους, μεταξύ και ελληνικών λιμένων, τα εν λόγω σκάφη, πλέουν τόσο σε εθνικά όσο και διεθνή ύδατα
• Τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 2 της Δ. 257/139/23-2-2000 ΑΥΟ (378/Β΄) όπως ισχύει, σχετικά με την έκδοση Δελτίου Κίνησης Αορίστου ισχύος για σκάφη με νηολόγιο ή σημαία τρίτης χώρας και πλοιοκτήτη με μόνιμη κατοικία την Ελλάδα ή άλλο ΚΜ με την προϋπόθεση ότι έχουν καταβληθεί για αυτά οι αναλογούντες δασμοί και φόροι, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Για τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής με σημαία ΗΒ για τα οποία έχει ολοκληρωθεί η φορολογική υποχρέωση στην Ε.Ε.27, από εγκατεστημένα στη χώρα μας ή σε άλλο ΚΜ πρόσωπα και για τα οποία δεν τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις περί προσωρινής εισαγωγής, δύναται να εξετάζεται από τις τελωνειακές αρχές η συνδρομή των όρων εφαρμογής των διατάξεων περί επανεισαγωγής, μετά από αίτηση των ως άνω προσώπων, που θα υποβάλλεται στην αρμόδια τελωνειακή αρχή, στην οποία θα επισυνάπτονται:

α) όλα τα δικαιολογητικά στοιχεία που αποδεικνύουν την καταβολή του φόρου από τα ίδια ως άνω πρόσωπα στην Ε.Ε., καθώς και
β) υπεύθυνη δήλωση του ν.1599/86 ότι δεν έχει επιστραφεί ο φόρος αυτός είτε από τη χώρα μας είτε από άλλο ΚΜ.

 

Κατόπιν των ανωτέρω, λαμβάνοντας υπόψη:

τη δυνατότητα εφαρμογής διατάξεων επανεισαγωγής προκειμένου για σκάφη που έχουν αγοραστεί ή κατασκευαστεί στην Ε.Ε. και έχουν καταβάλει το ΦΠΑ στην Ε.Ε.27, το γεγονός ότι υπάρχουν σκάφη που διακινούνται στη χώρα μας, τα οποία έχουν διατηρήσει την σημαία του Η.Β., και έχουν καταβάλει τον αναλογούντα ΦΠΑ σε κράτος μέλος της Ε.Ε.27 κατά την αγορά τους, την ανάγκη της απρόσκοπτης διακίνησης των ως άνω σκαφών στα ελληνικά χωρικά ύδατα χωρίς την υποχρέωση τήρησης σύνθετων τελωνειακών διαδικασιών, το γεγονός ότι κατά την συνήθη διακίνησή τους, μεταξύ και ελληνικών λιμένων, τα εν λόγω σκάφη, πλέουν τόσο σε εθνικά όσο και διεθνή ύδατα, τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 2 της Δ 257/139/23.2.2000 ΑΥΟ (378/Β’) όπως ισχύει, σχετικά με την έκδοση Δελτίου Κίνησης Αορίστου ισχύος για σκάφη με νηολόγιο ή σημαία τρίτης χώρας με την προϋπόθεση ότι έχουν καταβληθεί για αυτά οι αναλογούντες δασμοί και φόροι, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Για τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής με σημαία ΗΒ για τα οποία έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ στην Ε.Ε.27, δύναται να εξετάζεται από τις τελωνειακές αρχές η συνδρομή των όρων εφαρμογής των διατάξεων περί επανεισαγωγής, μετά από αίτηση των ως άνω προσώπων, που θα υποβάλλεται στην αρμόδια τελωνειακή αρχή, στην οποία θα επισυνάπτονται όλα τα δικαιολογητικά στοιχεία που αποδεικνύουν την ολοκλήρωση της φορολογικής υποχρέωσης για τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας των εν λόγω σκαφών στην Ε.Ε. των 27 κρατών μελών.

Κατόπιν της εξέτασης των όρων εφαρμογής των διατάξεων επανεισαγωγής, χωρίς περαιτέρω διατυπώσεις, θα τυγχάνει εφαρμογής το άρθρο 1 παρ.2 της Δ 257/139/23.2.2000 ΑΥΟ (378/Β’) όπως ισχύει, και θα εκδίδεται Δελτίο Κίνησης Αορίστου Ισχύος για την ελεύθερη διακίνηση τους, με διατήρηση της σημαίας τους.

Πολιτική Cookies στην ΕΕ.. Το cookie είναι ένα μικρό τμήμα κειμένου που αποστέλλεται στο πρόγραμμα περιήγησης από έναν ιστότοπο που επισκέπτεστε. Διευκολύνει τον ιστότοπο να απομνημονεύει πληροφορίες σχετικά με την επίσκεψή σας, όπως την προτιμώμενη γλώσσα σας και άλλες ρυθμίσεις. Κάτι τέτοιο μπορεί να διευκολύνει την επόμενή σας επίσκεψη και να κάνει τον ιστότοπο πιο χρήσιμο για εσάς. Τα cookie παίζουν σημαντικό ρόλο. Χωρίς αυτά, η χρήση του ιστού θα ήταν μια πολύ πιο περίπλοκη εμπειρία. Χρησιμοποιούμε τα cookie για πολλούς λόγους. Τα χρησιμοποιούμε, για παράδειγμα, για την απομνημόνευση των προτιμήσεών σας όσον αφορά στην ασφαλή αναζήτηση, για να υπολογίσουμε τον αριθμό των επισκεπτών σε μια σελίδα ή για να σας διευκολύνουμε να εγγραφείτε στις υπηρεσίες μας και για να προστατεύσουμε τα δεδομένα σας. Περισσότερες πληροφορίες για τη χρήση των cookies μπορείτε να βρείτε στη σελίδα http://ec.europa.eu/ipg/basics/legal/cookies/index_en.htm