Open menu
29 | 03 | 2024

ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΟΔΗΓΩΝ ΦΟΡΤΗΓΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ


Το ωράριο απασχόλησης των οδηγών Φορτηγών Αυτοκινήτων στη χώρα μας καθορίζεται από τους Κανονισμούς ΕΟΚ 3820/85 και 3821/85 (Δευτερογενές ή Παράγωγο Κοινοτικό Δίκαιο), οι οποίοι έχουν άμεση και γενική ισχύ και συνεπώς δεσμεύουν όλα τα κράτη μέλη ως κανόνες αναγκαστικού δικαίου, και από το ΒΔ 28.1.1938 «Περί κανονισμού ωρών εργασίας του προσωπικού φορτηγών αυτοκινήτων» σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 6 ΕΓΣΣΕ 26.2.1975 και του ΠΔ 167/2006.


Σύμφωνα με την αριθμ. 12/84 απόφαση του ΔΔΔΔ Αθηνών, το συμβατικό ωράριο των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων είναι 40 ώρες την εβδομάδα, μη επιτρεπομένης της υπέρβασης των 8 ωρών ημερησίως για τα φορτηγά αυτοκίνητα Α, Β και Γ κατηγορίας κατά τις διατάξεις του άρθρου 2 του Β.Δ. 28.1.38. Στο χρόνο οδήγησης των οδηγών περιλαμβάνεται και ο χρόνος του διαλείμματος όπως αυτό προβλέπεται στο άρθρο 7 του Κανονισμού ΕΟΚ 3820/85.

Με την 40/85 απόφαση του ΔΔΔΔ Αθηνών καθιερώθηκε η πενθήμερη εβδομαδιαία εργασία των οδηγών και συνεπώς απαγορεύεται η απασχόλησή τους κατά την έκτη και έβδομη ημέρα της εβδομάδος. Σε περίπτωση δε παράνομης απασχόλησης αυτών κατά την έκτη ημέρα της εβδομάδος, δικαιούνται αμοιβής σύμφωνα με τις διατάξεις περί αδικαιολόγητου πλουτισμού (ΑΠ 1017/95, ΑΠ 1164/95 κλπ.).

Με τις διατάξεις του Ν. 3385/2005 δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις, το προσωπικό των οποίων απασχολείται σε πενθήμερη εβδομαδιαία βάση και με συμβατικό ωράριο έως 40 ώρες την εβδομάδα, να απασχολούν τους εργαζομένους τους πέντε (5) ώρες εβδομαδιαίως επιπλέον των 40, καταβάλλοντας για κάθε μία από τις ώρες αυτές το καταβαλλόμενο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά 25%. Η απασχόληση κατά τις εν λόγω ώρες (41 έως και 45) θεωρείται υπερεργασιακή. Η υπερεργασιακή απασχόληση απόκειται στην κρίση του εργοδότη και, εφόσον ζητηθεί από τον τελευταίο, ο εργαζόμενος υποχρεούται να την παράσχει. Η εβδομαδιαία απασχόληση πέραν των 45 ωρών, σε επιχειρήσεις που απασχολούν το προσωπικό τους σε πενθήμερη βάση, θεωρείται υπερωριακή απασχόληση. Ο καθορισμός του νομίμου εβδομαδιαίου ωραρίου σε 45 ώρες συσχετίζεται και συνδυάζεται απολύτως με το νόμιμο ημερήσιο ωράριο, το οποίο κατά ρητή διάταξη του νόμου 3385/2005 διατηρείται σε ισχύ. Το νόμιμο ημερήσιο ωράριο εργασίας είναι κατά κανόνα το 9ωρο, για τους εργαζόμενους που απασχολούνται σε πενθήμερη εβδομαδιαία βάση (άρθρο 6 ΕΓΣΣΕ 26.2.75). Αυτό σημαίνει ότι η υπέρβαση εντός της ιδίας ημέρας του 9ώρου (στο πενθήμερο) συνιστά υπερωρία, ακόμη και αν δεν πραγματοποιείται κατά την εβδομάδα υπέρβαση των 45 ωρών (στο πενθήμερο) και αμείβεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 του Ν. 3385/2005.

Από τη θεωρία και νομολογία έχουν γίνει δεκτά ότι σε περίπτωση που συμφωνείται ένας εργαζόμενος, είτε να θέσει σε δράση τις σωματικές ή πνευματικές του ικανότητες προς οικονομικό όφελος ορισμένου εργοδότη, είτε να κρατεί αυτές σε εγρήγορση, τόσο στο χώρο εργασίας όσο και σε καθορισμένο τόπο εκτός αυτής, ώστε να είναι σε θέση όταν κληθεί να αναλάβει αμέσως εργασία (Γνήσια Ετοιμότητα Εργασίας), αυτό εξομοιώνεται πλήρως με την κανονική εργασία και συνεπάγεται όπως είναι ευνόητο την εφαρμογή όλων των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας λ.χ. αυτές που αφορούν τις νόμιμες αποδοχές, τις προσαυξήσεις για παροχή νυκτερινής ή υπερωριακής εργασίας κ.λ.π. Στη Γνήσια Ετοιμότητα Εργασίας εκτός από τη δέσμευση της προσωπικής ελευθερίας για χάρη ενός άλλου προσώπου υπάρχει και πλήρης εγρήγορση των σωματικών και πνευματικών δυνάμεων του μισθωτού. Για’ αυτό στη γνήσια ετοιμότητα για εργασία εφαρμόζονται όλοι οι κανόνες του εργατικού δικαίου.

Από τον συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 648, 649 και 653 του ΑΚ και του Ν. 3239/55 και ΝΔ 3755/57 προκύπτει ότι η σχέση εργασίας, με την οποία ο εργαζόμενος αναλαμβάνει την υποχρέωση να περιορίσει (δεσμεύσει) μερικώς την ελευθερία του, χωρίς όμως να διατηρεί σε ετοιμότητα και εγρήγορση τις δυνάμεις του (Απλή Ετοιμότητα Εργασίας), δεν υπάγεται στις διατάξεις της κειμένης εργατικής νομοθεσίας, περί ελαχίστου ορίου αμοιβής, περί προσαυξήσεων για νυκτερινή, υπερωριακή ή άλλη κατά Κυριακές και εξαιρετέες εορτές κ.λ.π. εργασία, εκτός βέβαια αντίθετης συμφωνίας, αλλά οφείλεται σ’ αυτόν ο ειθισμένος μισθός κατά το άρθρο 653 του ΑΚ, ανάλογα με τη διάρκεια της δέσμευσης.

Απλή ετοιμότητα για εργασία υφίσταται όταν ο μισθωτός, δια συμφωνίας με τον εργοδότη του, υποχρεούται να περιορίσει την προσωπική ελευθερία του υπέρ του τελευταίου παραμένοντας σε ορισμένο τόπο και χρόνο, χωρίς όμως να είναι υποχρεωμένος να τελεί «εν εγρήγορση» διατηρώντας τις σωματικές και πνευματικές του δυνάμεις σε ένταση ώστε να είναι στη διάθεση του εργοδότη σε κάθε στιγμή. Και στην περίπτωση της απλής ετοιμότητας για εργασία υφίσταται σχέση εξηρτημένης εργασίας, αλλά γίνεται δεκτό από τη νομολογία ότι δεν εφαρμόζονται όλες οι διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, εκτός βέβαια αντίθετης συμφωνίας, παρά μόνο για τις περιπτώσεις που θα υπάρξει πραγματική εργασία ή λόγω ειδικών περιστάσεων αναγκασθεί ο μισθωτός να έχει σε εγρήγορση τις δυνάμεις του (Εφετ. Θεσ/νίκης 830/95).

Έτσι, στην περίπτωση της απλής ετοιμότητας για εργασία δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του εργατικού δικαίου, όπως προαναφέρθηκε ανωτέρω, εκτός αντίθετης συμφωνίας. Δεν εφαρμόζονται δηλαδή οι διατάξεις του νόμου ή των ΣΣΕ και ΔΑ που καθορίζουν τα κατώτατα όρια αποδοχών, ούτε οι διατάξεις για προσαυξήσεις για νυκτερινή ή κατά Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες εργασία, ούτε οι διατάξεις περί χρονικών ορίων εργασίας προκειμένου για πρόσθετη αμοιβή λόγω υπερωριακής εργασίας. Οφείλεται όμως μισθός ο οποίος αν δεν συμφωνηθεί προσδιορίζεται κατά το άρθρο 653 ΑΚ (ειθισμένος μισθός) ανάλογα με τη διάρκεια της δέσμευσης κλπ. (Α.Π. 1123/76, 262/82, 640/74, 501/73, Εφ. Θες. 2580/95).

Με βάση τα ανωτέρω οι οδηγοί για το χρονικό διάστημα που βρίσκονται σε πλοίο συνοδεύοντες τα αυτοκίνητα του εργοδότη τους, προκειμένου μετά την αποβίβαση στους τόπους προορισμού να διανείμουν τα φορτία που μεταφέρουν και το αντίθετο, καθώς και για την αναμονή τους σε λιμένες μέχρι την φόρτωση ή εκφόρτωση εμπορευμάτων, δικαιούνται του συμφωνηθέντος ή του ειθισμένου μισθού. Επίσης σε περίπτωση μετάβασής τους εκτός έδρας και αυθημερόν επιστροφής τους, εφόσον ο χρόνος μετάβασης και επιστροφής είναι ίσος προς το ισχύον νόμιμο ωράριο εργασίας, τότε οφείλονται σε αυτούς οι συνήθεις αποδοχές τους. Αν ο χρόνος είναι μεγαλύτερος του νομίμου, οφείλονται σ’ αυτούς οι αποδοχές σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν παραπάνω.

Από τις διατάξεις της αριθμ. 21091/2090/3.8.46 Κοινής Απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας «περί καθορισμού προσθέτου ημερησίας αποζημιώσεως για τους εκτός έδρας απασχολούμενους μισθωτούς (ΦΕΚ 142/Β/4.9.46) και της αριθμ. 24370/20.5.49 απόφασης του Υπουργού Εργασίας «περί κηρύξεως εκτελεστής της αριθμ. 1/49 διαιτητικής αποφάσεως» περί καθορισμού αποδοχών οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων των βιομηχανιών, ανωνύμων εταιρειών και εμπορικών επιχειρήσεων, προκύπτει ότι προϋπόθεση για τη χορήγηση πρόσθετης αποζημίωσης για απασχόληση των μισθωτών εκτός έδρας είναι η αποστολή τους από τον τόπο που συμφωνήθηκε για μόνιμη παροχή εργασίας τους, σ’ άλλο νέο τόπο, για πρόσκαιρη απασχόλησή τους σ’ αυτόν και η διανυκτέρευσή τους στο νέο αυτό τόπο εργασίας (ΑΠ 966/80, 1052/83, 106/90, 1007/89, 1049/88, 1193/88, 540/92 κλπ.).

Για κάθε δε εκτός έδρας διανυκτέρευση ο μισθωτός δικαιούται:

 

α) Οδοιπορικά έξοδα και
β) 1 ημερομίσθιο ή 1/25 του μισθού


- Αν παρέχεται τροφή και κατοικία: ¼ του ημερομισθίου ή 1/25 του μισθού

- Αν παρέχεται μόνο τροφή:         ½                   ΄΄ ΄΄ ΄΄ ΄΄ ΄΄ ΄΄

- Αν μόνο κατοικία:                       4/5                   ΄΄ ΄΄ ΄΄ ΄΄ ΄΄ ΄΄

ANDREASM


Σχετικά άρθρα
Σύνδεση Χρήστη

Για πλήρη πρόσβαση συνδεθείτε με τους παρακάτω κωδικούς. Όνομα Χρήστη : demo PSW : demo16

Πολιτική Cookies στην ΕΕ.. Το cookie είναι ένα μικρό τμήμα κειμένου που αποστέλλεται στο πρόγραμμα περιήγησης από έναν ιστότοπο που επισκέπτεστε. Διευκολύνει τον ιστότοπο να απομνημονεύει πληροφορίες σχετικά με την επίσκεψή σας, όπως την προτιμώμενη γλώσσα σας και άλλες ρυθμίσεις. Κάτι τέτοιο μπορεί να διευκολύνει την επόμενή σας επίσκεψη και να κάνει τον ιστότοπο πιο χρήσιμο για εσάς. Τα cookie παίζουν σημαντικό ρόλο. Χωρίς αυτά, η χρήση του ιστού θα ήταν μια πολύ πιο περίπλοκη εμπειρία. Χρησιμοποιούμε τα cookie για πολλούς λόγους. Τα χρησιμοποιούμε, για παράδειγμα, για την απομνημόνευση των προτιμήσεών σας όσον αφορά στην ασφαλή αναζήτηση, για να υπολογίσουμε τον αριθμό των επισκεπτών σε μια σελίδα ή για να σας διευκολύνουμε να εγγραφείτε στις υπηρεσίες μας και για να προστατεύσουμε τα δεδομένα σας. Περισσότερες πληροφορίες για τη χρήση των cookies μπορείτε να βρείτε στη σελίδα http://ec.europa.eu/ipg/basics/legal/cookies/index_en.htm