Open menu
27 | 04 | 2024

ΙΚΑ 14/05/2007

Γ.Ε.:Τ01/652/20/14-5-2007

Εγκύκλιος 72


Θέμα: Χρόνος ασφάλισης που πραγματοποιήθηκε μη κανονικά σε φορέα Επικουρικής Ασφάλισης - Τροποποίηση του υπ’ αριθμ. ΤΟ1/652/24/27-4-06 Γ.Ε.

 

ΣΧΕΤ. : Οι υπ’ αριθμ. 42/92 και 76/01 Εγκύκλιοι
Το υπ’αριθμ.ΤΟ1/652/24/27-4-06 Γ.Ε της Δ/σης ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και Τα υπ’αριθ..80020/οικ.5047/260/5-3-2007 και Φ80020/7160/333/22-3-2007 έγγραφα της Γεν. Γραμμ. Κοινων. Ασφ/σεων


Σας κοινοποιούμε τις διατάξεις της παρ.7 του άρθρου 58 του Ν. 3518/2006 (ΦΕΚ 272/21-12-2006 τ.Α) « Αναδιάρθρωση των Κλάδων του Ταμείου Συντάξεων Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων ‘Εργων (ΤΣΜΕΔΕ) και ρύθμιση άλλων θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας» ( καθώς και τα υπ’αριθ.80020/οικ.5047/260/5-3-2007 και Φ80020/7160/333/22-3-2007 έγγραφα της Γεν. Γραμμ. Κοινων. Ασφ/σεων) με τις οποίες ρυθμίζεται το θέμα του χρόνου ασφάλισης που πραγματοποιήθηκε μη κανονικά σε φορέα Επικουρικής Ασφάλισης και προσδιορίζεται ο οικείος Φορέας Επικουρικής Ασφ/σης στον οποίο θα υπαχθεί ο ασφαλισμένος για τον εφεξής χρόνο.
Ειδικότερα για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών σας γνωρίζουμε τα εξής:


ΓΕΝΙΚΑ
Α) ΠΡΟΪΣΧΥΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Όπως ήδη γνωρίζετε, το πρόβλημα της μη κανονικής ασφάλισης προσώπων στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ (τ.ΙΚΑ-ΤΕΑΜ) αντί άλλου Επικουρικού Ταμείου είχε αρχικά αντιμετωπιστεί με τις διατάξεις των παραγράφων 1 έως και 4 του άρθρου 15 του Ν.1976/1991, σύμφωνα με τις οποίες προεβλέπετο η υπό προϋποθέσεις μεταφορά του χρόνου ασφάλισης από το Ε.Τ.Ε.Α.Μ σε άλλο φορέα επικουρικής ασφάλισης για τις περιπτώσεις εργαζομένων που είχαν ασφαλισθεί μη κανονικά στο φορέα αυτό μέχρι την 4-12-1991 (ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου-σχετική Εγκύκλιος 42/92 Δ/σης ΙΚΑ-ΕΤΑΜ).
Στη συνέχεια οι περιπτώσεις μη κανονικής ασφάλισης στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ. μετά την 4-12-1991 αντιμετωπίσθηκαν με τις διατάξεις της υπ’αριθ.7/805/19-6-2001 Υπουργικής Απόφασης που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση της παρ.5 του άρθρ.15 του Ν.1976/1991 , με τις οποίες προεβλέπετο η μεταφορά των καταβληθεισών ασφαλιστικών εισφορών από το Ε.Τ.Ε.Α.Μ στον οικείο φορέα επικουρικής ασφάλισης , ώστε ο αντίστοιχος χρόνος ασφάλισης να καθίσταται χρόνος ασφάλισης στο φορέα αυτό.
Σημειώνουμε ότι, από τις ανωτέρω ρυθμίσεις δεν καλύπτονται οι περιπτώσεις μη κανονικής ασφάλισης σε άλλο φορέα επικουρικής ασφάλισης εκτός του Ε.Τ.Ε.Α.Μ , η οποία διεκδικείται από άλλο Ταμείο ή ενδεχομένως και από το Ε.Τ.Ε.Α.Μ.

Β) ΚΟΙΝΟΠΟΙΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
1. ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Στην παρ.7 εδάφιο α’ του Ν.3518/06 ορίζεται ότι, ο χρόνος ασφάλισης προσώπων που έχει πραγματοποιηθεί ή θα πραγματοποιηθεί στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ ή άλλο φορέα , Κλάδο ή Λογαριασμό Επικουρικής Ασφάλισης , ο οποίος σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία έπρεπε να πραγματοποιηθεί σε άλλο φορέα , Κλάδο ή Λογαριασμό Επικουρικής Ασφάλισης , ισχύει ως χρόνος ασφάλισης στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ ή στο φορέα Επικουρικής Ασφάλισης που πραγματοποιήθηκε μέχρι την έναρξη της ασφάλισής τους στο Φορέα , Κλάδο ή Λογαριασμό Επικουρικής Ασφάλισης που έπρεπε να ασφαλισθούν .
Καθίσταται σαφές ότι, η κοινοποιούμενη διάταξη καλύπτει τόσο τις περιπτώσεις μη κανονικής ασφάλισης ασφαλισμένων στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ, όσο και τις περιπτώσεις μη κανονικής ασφάλισης ασφαλισμένων σε άλλο φορέα επικουρικής ασφάλισης, οι οποίοι έπρεπε να ασφαλισθούν στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ ή σε άλλο επικουρικό φορέα.

2. ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΟΙΚΕΙΟΥ ΦΟΡΕΑ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Στην παρ.7 εδάφιο β’ ορίζεται ότι , ο οικείος φορέας , Κλάδος ή Λογαριασμός Επικουρικής Ασφάλισης που πρέπει να υπαχθούν τα ανωτέρω πρόσωπα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία , προσδιορίζεται με απόφαση των αρμόδιων οργάνων των ενδιαφερομένων φορέων , με την οποία ορίζεται και η ημερομηνία έναρξης της ασφάλισής τους.
Αρμόδιο όργανο για την έκδοση των ανωτέρω αποφάσεων είναι ο Διευθυντής του Υποκ/τος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ που ελέγχει την επιχείρηση στην οποία απασχολήθηκε (ή απασχολείται) το προσωπικό που ασφαλίστηκε (ή ασφαλίζεται)μη κανονικά.
Η απόφαση αυτή θα πρέπει να κοινοποιείται απαραιτήτως στο φορέα που πραγματοποιήθηκε ή πραγματοποιείται η μη κανονική ασφάλιση για να διακοπεί ,καθώς και στον εργοδότη, προκειμένου να ενημερωθεί για το νέο επικουρικό φορέα που θα ασφαλίζεται πλέον το προσωπικό του.

3. ΕΠΙΛΥΣΗ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΥΠΑΓΩΓΗΣ

α) Στην παρ.7 εδάφιο γ’ ορίζεται ότι εάν αμφισβητηθεί η νομιμότητα υπαγωγής των ανωτέρω προσώπων σε φορέα , Κλάδο ή Λογαριασμό Επικουρικής Ασφάλισης , σύμφωνα με τη διάταξη της προηγούμενης περίπτωσης β’ , από τα πρόσωπα αυτά , τον εργοδότη ή τον φορέα Επικουρικής Ασφάλισης που είχαν ασφαλισθεί , ο οικείος , κατά περίπτωση φορέας, Κλάδος ή Λογαριασμός Επικουρικής Ασφάλισης προσδιορίζεται με αιτιολογημένη απόφαση των αρμόδιων οργάνων των ενδιαφερομένων φορέων.
β) Εάν και πάλι προκύψει διαφωνία μεταξύ των οργάνων, ο οικείος φορέας Επικουρικής Ασφάλισης προσδιορίζεται τελικά από ειδική τριμελή Επιτροπή που προβλέπεται για το σκοπό αυτό (δεύτερο εδάφιο) Η εν λόγω Επιτροπή που απαρτίζεται από έναν εκπρόσωπο των ενδιαφερόμενων φορέων και του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας , με την οποία καθορίζεται η διαδικασία της λειτουργίας της (τρίτο εδάφιο).
Εφόσον από την έγερση της αμφισβήτησης μέχρι την οριστική υπαγωγή των ανωτέρω προσώπων στον οικείο φορέα, Κλάδο ή Λογαριασμό επικουρικής ασφάλισης σύμφωνα με τις διατάξεις των προηγουμένων περιπτώσεων της παραγράφου αυτής, τα πρόσωπα αυτά συνέχισαν να ασφαλίζονται στον φορέα επικουρικής ασφάλισης που είχαν ασφαλισθεί , ο αντίστοιχος
χρόνος ασφάλισής τους στον φορέα αυτόν παραμένει ισχυρός , χωρίς να είναι δυνατή η διεκδίκηση του χρόνου αυτού από άλλον φορέα επικουρικής ασφάλισης.

4. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ ΤΟΥ Ν.3518/2006 - ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ.

Στην παρ.7 εδάφιο δ’ ορίζεται ότι οι διατάξεις των εδαφίων α’ έως και γ’ έχουν εφαρμογή και στις περιπτώσεις μη κανονικής ασφάλισης προσώπων που έχουν προκύψει πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου ( δηλ πριν την 21-12-2006) , για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί απόφαση ακύρωσης και μεταφοράς των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών , σύμφωνα με τις διατάξεις της Απόφασης του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων 7/805/19-6-2001 (ΦΕΚ 832 τ.Β’).
Κατά συνέπεια οι ρυθμίσεις της παρ.7 δεν έχουν κατ’ αρχήν εφαρμογή στις περιπτώσεις που μέχρι την έναρξη ισχύος του Ν.3518/2006 (21-12-2006) έχουν εκδοθεί από το ΕΤΕΑΜ αποφάσεις ακύρωσης και μεταφοράς ασφαλιστικών εισφορών για χρόνο μη κανονικής ασφάλισης ασφαλισμένων, ο οποίος έχει καταστεί πλέον χρόνος ασφάλισης στον οικείο φορέα επικουρικής ασφάλισής τους. Στην κατηγορία αυτή πρέπει να ενταχθούν και οι περιπτώσεις που έχει ολοκληρωθεί η απαραίτητη διαδικασία ελέγχου και έχει καταρτιστεί η σχετική απόφαση ακύρωσης και μεταφοράς ασφαλιστικών εισφορών για συγκεκριμένο χρόνο ασφάλισης κατά περίπτωση, αλλά εκκρεμεί η υπογραφή της από το αρμόδιο διοικητικό όργανο.
Στις λοιπές περιπτώσεις έχει πλήρη εφαρμογή η ρύθμιση (ισχυρός ο χρόνος επικουρικής ασφάλισης στο φορέα που πραγματοποιήθηκε , υπαγωγή των ασφαλισμένων στον οικείο φορέα επικουρικής ασφάλισης και σε ενδεχόμενη αμφισβήτησή της , επίλυση με την οριζόμενη διαδικασία)
Σημειώνουμε ότι, περιπτώσεις που δεν έχει ολοκληρωθεί η απαραίτητη διαδικασία ελέγχου και δεν έχει καταρτιστεί η σχετική απόφαση ακύρωσης και μεταφοράς των ασφαλιστικών εισφορών μέχρι την 21-12-2006 ,ακόμα και αν δεν αμφισβητείται ο χρόνος μη κανονικής ασφάλισης στο ΕΤΕΑΜ ούτε από τον εργοδότη ούτε από τους ασφαλισμένους στους οποίους αφορά ούτε από το ΕΤΕΑΜ , έχουν πλήρη εφαρμογή οι ρυθμίσεις των εδαφίων α’-γ’ της παρ.7 του άρθρου 58 του Ν.3518/06. Στις συγκεκριμένες δηλαδή περιπτώσεις , παραμένει ισχυρός ο χρόνος ασφάλισης που πραγματοποιήθηκε στο ΕΤΕΑΜ μη κανονικά μέχρι την έναρξη ασφάλισης στον άλλο φορέα (π.χ ΤΕΑΥΕΚ) ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή μη αμφισβήτησης της υπαγωγής.
Επισημαίνουμε επίσης ότι ,εάν μετά το χρονικό διάστημα μη κανονικής ασφάλισης οι ασφαλισμένοι υπήχθησαν από τον εργοδότη στον οικείο φορέα επικουρικής ασφάλισης , ενδεχόμενη οφειλή του εργοδότη από την μη έγκαιρη καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών στο φορέα αυτό πλέον, αφορά μόνο στις αντίστοιχες εισφορές και είναι δυνατή η ρύθμισή της σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 28 του ν.3518/06(επέκταση στους φορείς επικουρικής ασφάλισης των ευνοϊκών όρων εξόφλησης οφειλόμενων εισφορών προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ)
Στις περιπτώσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας που έχει καταβληθεί από τον εργοδότη διαφορά ποσοστού ασφαλιστικών εισφορών στον οικείο φορέα επικουρικής ασφάλισης( πχ 2% στο ΤΕΑΥΕΚ) πριν από την μεταφορά των ασφαλιστικών εισφορών για χρόνο μη κανονικής ασφάλισης, (δεδομένου ότι, η διαφορά ποσοστού δεν θα έπρεπε να καταβληθεί πριν από την μεταφορά των ασφαλιστικών εισφορών ,αλλά μετά την ολοκλήρωση της μεταφοράς ή έστω παράλληλα), θα πρέπει να επιστραφεί στους δικαιούχους ,σύμφωνα με τις διατάξεις του κάθε φορέα .Η διαφορά αυτή αφορά χρόνο ασφάλισης που παραμένει ισχυρός στο φορέα που πραγματοποιήθηκε.

5. ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΕΑΥΕΚ ΓΙΑ ΣΥΜΨΗΦΙΣΜΟ ΟΦΕΙΛΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΤΕΑΜ ΛΟΓΩ ΔΙΑΔΟΧΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΜΕ ΕΙΣΦΟΡΕΣ ΓΙΑ ΚΑΚΩΣ ΧΩΡΗΣΑΣΑ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΣΤΟ ΕΤΕΑΜ ΑΝΤΙ ΤΟΥ ΤΕΑΥΕΚ.

Το ΤΕΑΥΕΚ μετά από σχετική απόφαση του Δ.Σ του προέβη σε συμψηφισμό οφειλών του προς το ΕΤΕΑΜ λόγω διαδοχικής ασφάλισης με εισφορές για κακώς χωρήσασα ασφάλιση στο ΕΤΕΑΜ αντί του ΤΕΑΥΕΚ.
Σύμφωνα όμως με τις οδηγίες της ΓΓΚΑ ,επειδή οι ρυθμίσεις της 7/805/2001 ΑΥΕΚΑ ήταν ειδικές με συγκεκριμένο σκοπό και πεδίο εφαρμογής, οι απαιτήσεις επικουρικών φορέων έναντι του ΕΤΕΑΜ που έχουν σχηματιστεί από αιτήματα μεταφοράς ασφαλιστικών εισφορών , δεν είναι δυνατό να συμψηφισθούν με υποχρεώσεις επικουρικού Ταμείου προς το ΕΤΕΑΜ , που απορρέουν από την εφαρμογή των διατάξεων της διαδοχικής ασφάλισης , επειδή ακριβώς οφείλονται για άλλη αιτία, συνεπώς οι οποιεσδήποτε αποφάσεις Δ.Σ φορέων επικουρικής ασφάλισης για συμψηφισμό οφειλών τους προς το ΕΤΕΑΜ με οφειλές αυτού προς τους φορείς από μεταφορά ασφαλιστικών εισφορών πρέπει να επανεξετασθούν .

6. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠ’ΑΡΙΘ ΤΟ1/652/24/27-4-2006 ΓΕΝΙΚΟΥ ΕΓΓΡΑΦΟΥ ΤΗΣ Δ/ΣΗΣ ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

Με το ανωτέρω αναφερόμενο Γενικό Εγγραφο της Δ/σης ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σας είχαμε κοινοποιήσει την υπ’ αριθ. 20113/24566/1159/10-11-05 Υπουργική απόφαση, σχετικά με τροποποίηση της παρ.4 του άρθ.3 του Καταστατικού του ΤΕΑΥΕΚ σύμφωνα με την οποία , ασφαλισμένοι του ΤΕΑΥΕΚ που απασχολούνται σε εμπορικές επιχειρήσεις παραμένουν στην ασφάλισή του εάν μετά την 23-11-2005 (ημερομηνία έναρξης ισχύος της Υ.Α) μεταφερθεί η Επιχείρηση στην οποία απασχολούνται ή απασχοληθούν σε υποκ/μά της , εκτός των καθοριζομένων περιοχών ασφαλιστικής αρμοδιότητας του ΤΕΑΥΕΚ.
Προεβλέπεται δε ότι, στις περιπτώσεις μη κανονικής υπαγωγής ασφαλισμένων στο ΕΤΕΑΜ μετά την έναρξη ισχύος της απόφασης αυτής (δηλ. μετά την 23-11-2005) ο χρόνος ασφάλισής τους στο ΕΤΕΑΜ μεταφέρεται στο ΤΕΑΥΕΚ εφαρμοζομένων αναλόγως των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου1 της υπ’αριθ.7/805/19-6-01ΑΥΕΚΑ.
Δεδομένου όμως ότι , με τη παρ.7 εδάφιο η’ του Ν.3518/2006 η υπ’αριθ.7/805/19-6-01 Υπουργική Απόφαση καταργείται από 21-12-2006 (ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου), για περιπτώσεις που εμπίπτουν στην παρ.4 του άρθρου 3 του Καταστατικού του ΤΕΑΥΕΚ θα έχει εφαρμογή η ρύθμιση όπως αναλύεται ανωτέρω.

 

7. Με την παρ.7 εδάφιο ε’ ορίζεται ότι, σε περιπτώσεις που μέχρι την έναρξη ισχύος του ν.3518/06 ( δηλ. μέχρι 21-12-2006) έχει εκδοθεί από φορέα , Κλάδο ή Λογαριασμό Επικουρικής Ασφάλισης απόφαση με την οποία διεκδικείται χρόνος μη κανονικής ασφάλισης σε άλλον φορέα Επικουρικής Ασφάλισης και δεν είναι δυνατή η επιστροφή του συνόλου ή μέρους του αντίστοιχου χρόνου ασφάλισης από τον φορέα αυτό λόγω παραγραφής σύμφωνα με τη νομοθεσία του , ο χρόνος αυτός ισχύει ως χρόνος ασφάλισης στον φορέα που έχει πραγματοποιηθεί και δεν αναζητείται.

 

8. ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΩΝ – ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΩΝ ΤΟΥ ΕΤΕΑΜ.

Με το εδάφιο στ’ ορίζεται ότι, οι διατάξεις της ρύθμισης της παρ.7 δεν εφαρμόζονται σε περιπτώσεις προσώπων που έχουν συνταξιοδοτηθεί από το φορέα (Κλάδο ή Λογαριασμό)
επικουρικής ασφάλισης στον οποίο είχαν υπαχθεί, ανεξάρτητα εάν θεμελίωναν συνταξιοδοτικό δικαίωμα με χρόνο μη κανονικής ασφάλισης, καθώς και σε περιπτώσεις ασφαλισμένων οι οποίοι μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου (δηλ. μέχρι την 21-12-2006) έχουν υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης στο φορέα επικουρικής ασφάλισης που πραγματοποίησαν το χρόνο ασφάλισής τους.
Για λόγους χρηστής διοίκησης στις εξαιρέσεις από την εφαρμογή της ρύθμισης πρέπει να συμπεριληφθούν και οι περιπτώσεις προαιρετικής ασφάλισης του ασφαλισμένου στο φορέα που έχει υπαχθεί , η οποία θα συνεχισθεί μέχρι τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
Με το εδάφιο ζ’ παρέχεται το δικαίωμα στους ασφαλισμένους του ΕΤΕΑΜ οι οποίοι έχουν υπαχθεί μη κανονικά στην ασφάλιση του φορέα αυτού και μέχρι την ημερομηνία προσδιορισμού του οικείου φορέα ασφάλισης (σύμφωνα με τη διαδικασία των εδαφίων β’ και γ’) έχουν συμπληρώσει την ηλικία των πενήντα πέντε (55) ετών, να ζητήσουν την παραμονή τους στην ασφάλιση του ΕΤΕΑΜ. Το δικαίωμα ασκείται με αίτησή τους που πρέπει να υποβληθεί εντός έξι (6) μηνών από την ανωτέρω ημερομηνία στο ΕΤΕΑΜ και στον φορέα (Κλάδο ή Λογαριασμό) Επικουρικής ασφάλισης που έπρεπε να υπαχθούν και σε καμία περίπτωση δεν ανακαλείται.

9. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ 7/805/19-6-2001 ΑΥΕΚΑ (ΦΕΚ 832 τ.Β’)

Δεδομένου ότι , μετά την έναρξη ισχύος της παρ.7 του άρθρου 58 του Ν.3518/2006 (δηλ. μετά την 21-12-2006) δεν είναι δυνατή η παράλληλη εξακολούθηση της ισχύος της ΑΥΕΚΑ 7/805/2001, με το εδάφιο η’ προβλέπεται η κατάργηση της απόφασης αυτής. Η προαναφερόμενη απόφαση εξακολουθεί να ισχύει και να παράγει έννομα αποτελέσματα μόνο σε περιπτώσεις που εμπίπτουν στο εδάφιο δ’ , όπως αναλύονται στην παρούσα εγκύκλιο.

10. ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΗ ΓΙΑ ΕΚΔΟΣΗ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ

Με το εδάφιο θ’ θεσπίζεται εξουσιοδότηση για έκδοση Υπουργικής απόφασης, μετά από γνωμοδότηση του Συμβουλίου Κοινωνικής Ασφάλισης με σκοπό τη ρύθμιση περιπτώσεων οι οποίες δεν καλύπτονται από τις διατάξεις της παρ.7
Σημειώνουμε ότι, επειδή για τον σαφή προσδιορισμό του πεδίου εφαρμογής του ανωτέρω κοινοποιούμενου νόμου η Υπηρεσία μας έχει υποβάλει σχετικά ερωτήματα στην Γ.Γ.Κ.Α για τα οποία απαιτούνται περαιτέρω διευκρινιστικές οδηγίες, θα ακολουθήσει αναλυτική εγκύκλιος της Δ/νσής μας.

 



NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 3518
Αναδιάρθρωση των κλάδων του Ταμείου Συντάξεων Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε.) και ρύθμιση άλλων θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.


Αρθρο 58

………………………………………………………………………………………
7. α) Ο χρόνος ασφάλισης προσώπων που έχει πραγματοποιηθεί ή θα πραγματοποιηθεί στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ. ή άλλον φορέα, κλάδο ή λογαριασμό επικουρικής ασφάλισης, ο οποίος, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία έπρεπε να πραγματοποιηθεί σε άλλο φορέα, κλάδο ή λογαριασμό επικουρικής ασφάλισης, ισχύει ως χρόνος ασφάλισης στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ. ή στον φορέα επικουρικής ασφάλισης που πραγματοποιήθηκε μέχρι την έναρξη της ασφάλισής τους στον φορέα, κλάδο ή λογαριασμό επικουρικής ασφάλισης που έπρεπε να ασφαλισθούν.
β) Ο οικείος φορέας, κλάδος ή λογαριασμός επικουρικής ασφάλισης που πρέπει να υπαχθούν τα ανωτέρω πρόσωπα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, προσδιορίζεται με απόφαση των αρμόδιων οργάνων των ενδιαφερόμενων φορέων, με την οποία ορίζεται και η ημερομηνία έναρξης της ασφάλισής τους.
γ) Eάν αμφισβητηθεί η νομιμότητα υπαγωγής των ανωτέρω προσώπων σε φορέα, κλάδο ή λογαριασμό επικουρικής ασφάλισης, σύμφωνα με τη διάταξη της προηγούμενης περίπτωσης β΄, από τα πρόσωπα αυτά, τον εργοδότη ή τον φορέα επικουρικής ασφάλισης που είχαν ασφαλισθεί, ο οικείος, κατά περίπτωση, φορέας,
κλάδος ή λογαριασμός επικουρικής ασφάλισης προσδιορίζεται με αιτιολογημένη απόφαση των αρμόδιων οργάνων των ενδιαφερόμενων φορέων. Σε περίπτωση
διαφωνίας τους, ο οικείος φορέας επικουρικής ασφάλισης προσδιορίζεται από ειδική τριμελή επιτροπή, που απαρτίζεται από έναν εκπρόσωπο των ενδιαφερόμενων
φορέων και έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας. Με απόφαση του Υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας
συγκροτείται η επιτροπή αυτή και καθορίζεται η διαδικασία λειτουργίας της και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια.
Εφόσον από την έγερση της αμφισβήτησης μέχρι την οριστική υπαγωγή των ανωτέρω προσώπων στον οικείο φορέα, κλάδο ή λογαριασμό επικουρικής ασφάλισης,
σύμφωνα με τις διατάξεις των προηγούμενων περιπτώσεων της παραγράφου αυτής, τα πρόσωπα αυτά συνέχισαν να ασφαλίζονται στον φορέα επικουρικής ασφάλισης που είχαν ασφαλισθεί, ο αντίστοιχος χρόνος ασφάλισής τους στον φορέα αυτόν παραμένει ισχυρός, χωρίς να είναι δυνατή η διεκδίκηση του χρόνου αυτού από άλλον φορέα επικουρικής ασφάλισης.
δ) Οι διατάξεις των προηγούμενων περιπτώσεων έχουν εφαρμογή και στις περιπτώσεις μη κανονικής ασφάλισης προσώπων που έχουν προκύψει πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, για τις οποίες δεν έχει εκδοθεί απόφαση ακύρωσης και μεταφοράς των αντίστοιχων ασφαλιστικών εισφορών, σύμφωνα με τις διατάξεις της Απόφασης του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων 7/805/19.6.2001 (ΦΕΚ 832 Β΄).
ε) Σε περιπτώσεις που μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου έχει εκδοθεί από φορέα, κλάδο ή λογαριασμό επικουρικής ασφάλισης απόφαση με την οποία διεκδικείται χρόνος μη κανονικής ασφάλισης σε άλλον φορέα επικουρικής ασφάλισης και δεν είναι δυνατή η επιστροφή του συνόλου ή μέρους του αντίστοιχου
χρόνου ασφάλισης από τον φορέα αυτόν λόγω παραγραφής σύμφωνα με τη νομοθεσία του, ο χρόνος αυτός ισχύει ως χρόνος ασφάλισης στον φορέα που έχει πραγματοποιηθεί και δεν αναζητείται.
στ) Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής δεν έχουν εφαρμογή στις περιπτώσεις προσώπων που έχουν συνταξιοδοτηθεί από τον φορέα, κλάδο ή λογαριασμό επικουρικής ασφάλισης στον οποίο είχαν υπαχθεί, καθώς και στις περιπτώσεις ασφαλισμένων που, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, έχουν υποβάλει
αίτηση συνταξιοδότησης στους φορείς αυτούς.
ζ) Ασφαλισμένοι του Ε.Τ.Ε.Α.Μ. οι οποίοι έχουν υπαχθεί μη κανονικά στην ασφάλιση του φορέα αυτού και μέχρι την ημερομηνία προσδιορισμού του οικείου φορέα ασφάλισης έχουν συμπληρώσει την ηλικία των πενήντα πέντε (55) ετών, δύνανται να ζητήσουν, με αίτηση που πρέπει να υποβληθεί εντός έξι (6) μηνών από την ανωτέρω ημερομηνία, να παραμείνουν στην ασφάλιση του Ε.Τ.Ε.Α.Μ.. Η αίτηση υποβάλλεται στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ. και στον φορέα, κλάδο ή λογαριασμό επικουρικής ασφάλισης που έπρεπε να υπαχθούν και σε ουδεμία περίπτωση ανακαλείται.
η) H Απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων υπ’ αριθμ. 7/805/19.6.2001 (ΦΕΚ 832Β΄) καταργείται από την έναρξη ισχύος του παρόντος
νόμου.
θ) Οποιαδήποτε άλλη περίπτωση σχετική με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής, η οποία δεν ρυθμίζεται πλήρως από αυτές, ρυθμίζεται με απόφαση του Υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας μετά από γνωμοδότηση του Συμβουλίου Κοινωνικής Ασφάλισης.

 


 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ  ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣIΑΣ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜ. ΚΟΙΝ. ΑΣΦΑΛIΣΕΩΝ Δ/ΝΣΗ: ΠΡΟΣΘΕΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

 

Αθήνα 5 Μαρτίου 2007

Α. Π. 80020/οικ. 5047/260


ΘΕΜΑ : Εφαρμογή της παρ. 7 του άρθρου 58 του ν.3518/2006


Σας γνωρίζουμε ότι στο ΦΕΚ 272/21-12-2006 τεύχος Α' έχει δημοσιευθεί ο ν.3518/2006 «Αναδιάρθρωση των κλάδων του Ταμείου Συντάξεων Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΣΜΕΔΕ) και ρύθμιση άλλων θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας». Με τις διατάξεις της παρ. 7, του άρθρου 58, ρυθμίζεται το θέμα του χρόνου ασφάλισης που πραγματοποιήθηκε μη κανονικά σε φορέα επικουρικής ασφάλισης και προσδιορίζεται ο οικείος φορέας επικουρικής ασφάλισης, στον οποίο θα υπαχθεί ο ασφαλισμένος για τον εφεξής χρόνο, Ειδικότερα για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών, σας γνωρίζουμε τα εξής:

Α. Πεδίο Εφαρμογής (προϋποθέσεις)

1. Με την περίπτ. α ορίζεται ότι ο χρόνος ασφάλισης προσώπων που πραγματοποιήθηκε ή θα πραγματο-ποιηθεί στο ΕΤΕΑΜ ή άλλο φορέα (κλάδο ή λογαριασμό) επικουρικής ασφάλισης, ο οποίος σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία έπρεπε να πραγματοποιηθεί σε άλλο φορέα (κλάδο ή λογαριασμό) επικουρικής ασφάλισης, ισχύει ως χρόνος ασφάλισης στο ΕΤΕΑΜ ή στο φορέα επικουρικής ασφάλισης που πραγματοποιήθηκε μέχρι την έναρξη της ασφάλισης τους στο φορέα που έπρεπε να ασφαλισθούν.
2. Η ρύθμιση αυτή, σε σχέση με ανάλογες ρυθμίσεις που έγιναν στο παρελθόν (άρθρο 15 του ν.1976/1991 και Υπουργική Απόφαση 7/805/9-6-2001), καλύπτει τόσο τις περιπτώσεις μη κανονικής ασφάλισης ασφαλισμένων στο ΕΤΕΑΜ, όσο και τις περιπτώσεις μη κανονικής ασφάλισης ασφαλισμένων σε άλλο φορέα επικουρικής ασφάλισης, οι οποίοι έπρεπε να ασφαλισθούν σε άλλο επικουρικό φορέα ή και στο ΕΤΕΑΜ. Δεν μειώνεται ο αριθμός των ασφαλισμένων των φορέων επικουρικής ασφάλισης που υπάγονται σ' αυτούς σύμφωνα με την νομοθεσία τους, αφού πλέον ο αρμόδιος επικουρικός φορέας θα καθορίζεται κατά τρόπο αδιαμφισβήτητο με την προβλεπόμενη διαδικασία.
3. Απαραίτητη προϋπόθεση για την εφαρμογή της ρύθμισης είναι να έχει πραγματοποιηθεί χρόνος ασφάλισης σε φορέα επικουρικής ασφάλισης και συνεπώς, δεν έχει εφαρμογή στις περιπτώσεις που έχουν εκδοθεί από αναρμόδιο επικουρικό φορέα πράξεις επιβολής εισφορών και προσθέτων τελών κατά επιχείρησης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα απασχόλησης του προσωπικού της. Μετά την έναρξη ισχύος της παρ. 7, οι πράξεις αυτές θα ακυρωθούν και θα επανεξετασθούν σύμφωνα· με τη διαδικασία των λοιπών διατάξεων της (προσδιορισμός του οικείου φορέα ασφάλισης των προσώπων που αφορούν σε πράξεις σύμφωνα με την περίπτ. β' ή, εφ' όσον αμφισβητηθεί η νομιμότητα υπαγωγής στο φορέα αυτό, προσδιορισμός του αρμόδιου φορέα από την ειδική επιτροπή της περιπτ. γ').
Επειδή στις περιπτώσεις αυτές δεν έχει πραγματοποιηθεί χρόνος ασφάλισης και πολύ περισσότερο, δεν έχουν καταβληθεί ασφαλιστικές εισφορές, η όλη διαδικασία πρέπει να ολοκληρώνεται, κατά περίπτωση, σε όχι μακρύ
χρονικό διάστημα, προκειμένου να καθίσταται γνωστός ο οικείος φορέας στον οποίο θα αρχίσει η καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών από τον υπόχρεο εργοδότη.

Β. Προσδιορισμός οικείου φορέα ασφάλισης και επίλυση αμφισβήτησης νομιμότητας υπαγωγής

Με την περίπτ. 3' ορίζεται ότι ο φορέας (κλάδος ή λογαριασμός) επικουρικής ασφάλισης που πρέπει να υπαχθούν τα ανωτέρω πρόσωπα, σύμφωνα με τη νομοθεσία του κάθε φορέα,προσδιορίζεται με απόφαση των αρμοδίων οργάνων του, με την οποία καθορίζεται και η έναρξη τηςασφάλισης τους. Η απόφαση αυτή κοινοποιείται απαραιτήτως στο φορέα που πραγματοποιήθηκε ήπραγματοποιείται η μη κανονική ασφάλιση, για να διακοπεί και στον εργοδότη προκειμένου ναενημερωθεί για το νέο επικουρικό φορέα πού θα ασφαλίζεται-πλέον το προσωπικό του.
Εάν αμφισβητηθεί η νομιμότητα υπαγωγής των ασφαλισμένων σε φορέα επικουρικής ασφάλισηςσύμφωνα με την περίπτ. β (απόφαση αρμοδίου οργάνου του φορέα), με την περίπτ. ν προβλέπεται ότι ο οικείος φορέας επικουρικής ασφάλισης, κατά περίπτωση, προσδιορίζεται με αιτιολογημένηαπόφαση των αρμοδίων οργάνων των φορέων, δηλ. των Διοικητικών Συμβουλίων τους (πρώτο εδάφιο}.
3. Εάν και πάλι προκύψει διαφωνία μεταξύ των οργάνων, ο οικείος φορέας ασφάλισης προσδιορίζεται τελικά με απόφαση της ειδικής τριμελούς επιτροπής που προβλέπεται για το σκοπό αυτό (δεύτερο εδάφιο). Η τριμελής επιτροπή που αποτελείται από ένα εκπρόσωπο των ενδιαφερομένων φορέων και του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, με την οποία καθορίζεται η διαδικασία της λειτουργίας της (τρίτο εδάφιο).
4. Εφ' όσον, κατά το χρονικό διάστημα από την έγερση της αμφισβήτησης μέχρι την οριστική
υπαγωγή των ασφαλισμένων στον οικείο φορέα (κλάδο ή λογαριασμό) επικουρικής ασφάλισης τους, συνεχίσθηκε η ασφάλιση τους στον επικουρικό φορέα που είχαν ασφαλισθεί μη κανονικά, με το τέταρτο εδάφιο προβλέπεται ότι ο αντίστοιχος χρόνος ασφάλισης που πραγματοποίησαν παραμένει ισχυρός στο φορέα αυτό και δεν διεκδικείται από άλλο φορέα.

Γ. Εφαρμογή σε περιπτώσεις πριν την έναρξη ισχύος του ν. 3518/2006 - Ειδικές περιπτώσεις

1. Με την περίπτ. δ προβλέπεται ρητώς ότι οι ρυθμίσεις των περιπτ. α έως και γ έχουν εφαρμογή και σε υποθέσεις μη κανονικής ασφάλισης ασφαλισμένων πριν την έναρξη ισχύος του ν.3518/2006 (21-12-2006), στις οποίες δεν έχει εκδοθεί απόφαση ακύρωσης και μεταφοράς ασφαλιστικών εισφορών με την ΑΥΕΚΑ 7/805/2001. Η ρύθμιση καταλαμβάνει και τις σχετικές περιπτώσεις που προέκυψαν πριν την 21/12/2006, με την προϋπόθεση όμως να μην έχουν επέλθει τα ανωτέρω έννομα αποτελέσματα σύμφωνα με την ΑΥΕΚΑ 7/805/2001, επειδή σκοπός της είναι η συνολική και ουσιαστική επίλυση του προβλήματος της μη κανονικής ασφάλισης σε φορείς επικουρικής ασφάλισης.
2. Όπως προκύπτει από τη διατύπωση της περιπτ. δ, οι ρυθμίσεις της παρ. 7 δεν έχουν κατ' αρχήν, εφαρμογή στις περιπτώσεις που έχουν εκδοθεί από το ΕΤΕΑΜ αποφάσεις ακύρωσης και μεταφοράς ασφαλιστικών εισφορών για χρόνο μη κανονικής ασφάλισης ασφαλισμένων, ο οποίος έχει καταστεί πλέον χρόνος ασφάλισης στον οικείο φορέα επικουρικής ασφάλισης τους. Στην κατηγορία αυτή πρέπει να ενταχθούν και οι περιπτώσεις που έχει ολοκληρωθεί η απαραίτητη διαδικασία ελέγχου και έχει καταρτισθεί η σχετική απόφαση ακύρωσης (και μεταφοράς) ασφαλιστικών εισφορών για συγκεκριμένο χρόνο ασφάλισης κατά περίπτωση, αλλά δεν έχει υπογραφεί από το αρμόδιο διοικητικό όργανο. Επισημαίνεται ότι στις περιπτώσεις αυτές πρέπει τα αρμόδια όργανα να μεριμνήσουν για άμεση υπογραφή της απόφασης, προκειμένου να μεταφερθούν οι ασφαλιστικές εισφορές το συντομότερο δυνατόν.
3. Στις λοιπές περιπτώσεις έχει πλήρη εφαρμογή η ρύθμιση (ισχυρός ο χρόνος επικουρικής ασφάλισης στο φορέα που πραγματοποιήθηκε, υπαγωγή των ασφαλισμένων στον οικείο φορέα επικουρικής ασφάλισης και σε ενδεχόμενη αμφισβήτηση της, επίλυση με την οριζόμενη διαδικασία). Σημειώνεται ότι εάν μετά το χρονικό διάστημα μη κανονικής ασφάλισης οι ασφαλισμένοι υπήχθησαν από τον εργοδότη στον οικείο φορέα επικουρικής ασφάλισης, ενδεχόμενη οφειλή του εργοδότη από τη μη έγκαιρη καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών στο φορέα αυτό πλέον, αφορά μόνο στις αντίστοιχες εισφορές και είναι δυνατή η ρύθμιση της σύμφωνα με την παρ, 2 του αρθ. 28 του ν.3518/2006 (επέκταση στους φορείς επικουρικής ασφάλισης των ευνοϊκών όρων εξόφλησης οφειλόμενων εισφορών προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ).
4. Στις περιπτώσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας που έχει καταβληθεί από τον εργοδότη διαφορά ποσοστού ασφαλιστικών εισφορών στον οικείο φορέα επικουρικής ασφάλισης πριν από τη μεταφορά των ασφαλιστικών εισφορών για χρόνο μη κανονικής ασφάλισης, παρατηρείται ότι η διαφορά ποσοστού δεν θα έπρεπε να καταβληθεί πριν από τη μεταφορά των ασφαλιστικών εισφορών , αλλά μετά την ολοκλήρωση της μεταφοράς ή έστω παράλληλα. Επειδή η διαφορά αυτή αφορά χρόνο ασφάλισης που παραμένει ισχυρός στο φορέα που πραγματοποιήθηκε, θα επιστραφεί στους δικαιούχους, σύμφωνα με τις διατάξεις του κάθε φορέα. Για λόγους χρηστής διοίκησης και ίσης μεταχείρισης των εργοδοτικών επιχειρήσεων περιορισμοί που τυχόν υπάρχουν σε επί μέρους διατάξεις των φορέων κάμπτονται προκειμένου να είναι δυνατή η επιστροφή της διαφοράς.
5. Στις περιπτώσεις που εμπίπτουν στην παρ. 4, του άρθρου 3, του Κατ/κού του ΤΕΑΥΕΚ για την υπό προϋποθέσεις συνέχιση της ασφάλισης ασφαλισμένων του ΤΕΑΥΕΚ για εργασία τους εκτός των τοπικών ορίων της ασφαλιστικής αρμοδιότητας του (ΑΥΑΚΠ 20113/24566/1159/2005), και δεδομένου ότι στην περιπτ. β αυτής γίνεται παραπομπή στην 7/805/2001 ΑΥΕΚΑ έχει εφαρμογή η ρύθμιση, όπως αναλύεται ανωτέρω,
6. ΣΤΟ σημείο αυτό, σημειώνεται ότι οι ρυθμίσεις της 7/805/2001 ΑΥΕΚΑ ήταν ειδικές με συγκεκριμένο σκοπό και πεδίο εφαρμογής. Για το λόγο αυτό, οι απαιτήσεις επικουρικών φορέων έναντι του ΕΤΕΑΜ που έχουν σχηματισθεί από αιτήματα μεταφοράς ασφαλιστικών εισφορών, δεν είναι δυνατό να συμψηφισθούν με υποχρεώσεις επικουρικού ταμείου προς το ΕΤΕΑΜ , που απορρέουν από την εφαρμογή των διατάξεων της διαδοχικής ασφάλισης, επειδή ακριβώς οφείλονται για άλλη αιτία.
Συνεπώς, οι οποιεσδήποτε αποφάσεις Δ.Σ. φορέων επικουρικής ασφάλισης για συμψηφισμό οφειλών τους προς το ΕΤΕΑΜ με οφειλές αυτού προς τους φορείς από μεταφορά ασφαλιστικών εισφορών (αποφάσεις με το περιεχόμενο αυτό έχουν ληφθεί από το Δ.Σ. του ΤΕΑΥΕΚ) πρέπει να επανεξετασθούν το ταχύτερο δυνατό στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του ν.3518/2006 προς άμεση άρση των αδικαιολόγητων τριβών μεταξύ των φορέων, που δεν συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία του συστήματος της επικουρικής ασφάλισης, όπως αυτή εκφράζεται με τους διάφορους οργανισμούς επικουρικής ασφάλισης.
7. Με την περιπτ. ε, ορίζεται ότι, στις περιπτώσεις που μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου έχει εκδοθεί από φορέα (κλάδο ή λογαριασμό) επικουρικής ασφάλισης απόφαση με την οποία διεκδικείται χρόνος μη κανονικής ασφάλισης σε άλλο επικουρικό φορέα και δεν είναι δυνατή η επιστροφή του συνόλου ή μέρους του ανωτέρω χρόνου, επειδή εμπίπτει σε παραγραφή, σύμφωνα με τη νομοθεσία αυτού, ο χρόνος δεν αναζητείται, αλλά ισχύει ως χρόνος ασφάλισης στο φορέα που πραγματοποιήθηκε. Στο πλαίσιο της ρύθμισης, η ανωτέρω πρόβλεψη κρίθηκε αναγκαία προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι περιπτώσεις καταβολής διπλών ασφαλιστικών εισφορών σε φορείς επικουρικής ασφάλισης, επειδή αφ' ενός ο ένας φορέας αδυνατεί να επιστρέψει (ή μεταφέρει) ασφαλιστικές εισφορές στον άλλο για χρόνο που πραγματοποιήθηκε μη κανονικά στην ασφάλιση του, λόγω διατάξεων παραγραφής του Καταστατικού του, και αφ΄ ετέρου εξακολουθούν να ισχύουν οι σχετικές πράξεις βεβαίωσης ασφαλιστικών εισφορών του άλλου φορέα για χρονικά διαστήματα που δεν έχουν παραγραφεί.

Οι περιπτώσεις αυτές θα πρέπει να αντιμετωπισθούν σύμφωνα με τα ανωτέρω.

Δ. Εξαίρεση περιπτώσεων συνταξιούχων και υπό συνταξιοδότηση ασφαλισμένων -Εξαίρεση ασφαλισμένων του ΕΤΕΑΜ

1. Με την περίπτ. στ. ορίζεται ότι οι διατάξεις της ρύθμισης της παρ. 7 δεν εφαρμόζονται σε περιπτώσεις προσώπων που έχουν συνταξιοδοτηθεί από φορέα (κλάδο ή λογαριασμό) επικουρικής ασφάλισης στον οποίο είχαν υπαχθεί, ανεξάρτητα εάν θεμελίωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα με χρόνο μη κανονικής ασφάλισης, καθώς και σε περιπτώσεις ασφαλισμένων οι οποίοι μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου υπέβαλαν αίτηση συνταξιοδότησης στο φορέα επικουρικής ασφάλισης που πραγματοποίησαν το χρόνο ασφάλισης τους.
2. Σύμφωνα με γενική αρχή του δικαίου της κοινωνικής ασφάλισης, δεν είναι δυνατό να ανατραπεί ούτε η συνταξιοδότηση, ούτε η θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος του ασφαλισμένου με χρόνο ασφάλισης, για ζητήματα νομιμότητας τα οποία δεν ανάγονται σε προσωπική ευθύνη του. Η καταβολή της σύνταξης θα συνεχισθεί κανονικά, ενώ στην έννοια της συνταξιοδότησης περιλαμβάνονται και οι περιπτώσεις που εκδόθηκε η συνταξιοδοτική απόφαση, αλλά δεν έχει αρχίσει η καταβολή της σύνταξης.
Η αίτηση για συνταξιοδότηση θα κριθεί κανονικά και, εφ' όσον πληρούνται σε κάθε περίπτωση οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, θα εκδοθεί συνταξιοδοτική απόφαση, που θα καθορίζει και την έναρξη καταβολής της σύνταξης. Για λόγους χρηστής διοίκησης, στις εξαιρέσεις από την εφαρμογή της
ρύθμισης πρέπει να συμπεριληφθούν και οι περιπτώσεις προαιρετικής ασφάλισης του ασφαλισμένου στο φορέα που έχει υπαχθεί, η οποία θα συνεχισθεί μέχρι τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
3. Με την περιπτ. ζ. παρέχεται το δικαίωμα στους ασφαλισμένους του ΕΤΕΑΜ που ασφαλίσθηκαν μη κανονικά μέχρι την ημερομηνία προσδιορισμού του οικείου φορέα επικουρικής ασφάλισης, σύμφωνα με τη διαδικασία των περιπτώσεων β και γ και έχουν συμπληρώσει την ηλικία των πενήντα πέντε (55) ετών, να ζητήσουν την παραμονή τους στην ασφάλιση του ΕΤΕΑΜ. Το δικαίωμα ασκείται με αίτηση τους, υποβαλλόμενη εντός έξι (6) μηνών από την ανωτέρω ημερομηνία στο ΕΤΕΑΜ και στο φορέα (κλάδο ή λογαριασμό) επικουρικής ασφάλισης που έπρεπε να υπαχθούν και δεν ανακαλείται.
4. Η εξαίρεση αυτή αφορά τους ασφαλισμένους, οι οποίοι επιθυμούν τη συνταξιοδότηση τους με τις μειωμένες χρονικές προϋποθέσεις συνταξιοδότησης του ΕΤΕΑΜ, όπως ισχύουν μέχρι τη διαμόρφωση τους σε 4.500 ημέρες ασφάλισης, Σύμφωνα με την παρ."' 2, του άρθ. 22, του ν. 3232/2004: α) για την κατηγορία ασφαλισμένων του ΕΤΕΑΜ από 1/11/81 απαιτούνται για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος από 1/1/2007 4.500 η.α. και β) για τη γενική κατηγορία ασφ/νων από 1/2/1983' απαιτούνται από 1/1/2007 4.200 η.α., οι οποίες θα διαμορφωθούν από 1/1/2008 σε 4.350 η.α. και από; 1/1/2009 σε 4.500 η.α. Λόγω της ιδιαιτερότητας του παρεχόμενου δικαιώματος, θα πρέπει να καταβληθεί από το ΕΤΕΑΜ και τους αρμόδιους κατά περίπτωση φορείς επικουρικής ασφάλισης προσπάθεια για την ορθή ενημέρωση των ασφαλισμένων, προκειμένου να ασκήσουν εγκαίρως το δικαίωμα τους.
5. Δεδομένου ότι, μετά την έναρξη ισχύος της παρ. 7 του αρθ. 58 του ν. 3518/2006 δεν είναι δυνατή η παράλληλη εξακολούθηση της ισχύος της Α.Υ.Ε.Κ.Α. 7/805/2001, με την περίπτ, η προβλέπεται η κατάργηση της απόφασης αυτής. Η προαναφερόμενη απόφαση εξακολουθεί να ισχύει και να παράγει έννομα αποτελέσματα μόνο σε περιπτώσεις που εμπίπτουν στην περίπτ. δ, όπως αναλύονται στην παρούσα εγκύκλιο.

Ε. Εξουσιοδότηση για έκδοση Υπουργικής Απόφασης-Γενικές παρατηρήσεις

1. Με την περίπτ. θ, θεσπίζεται εξουσιοδότηση για έκδοση Υπουργικής Απόφασης, μετά από γνωμοδότηση του Συμβουλίου Κοινωνικής Ασφάλισης με σκοπό τη ρύθμιση περιπτώσεων οι οποίες δεν καλύπτονται από τις διατάξεις της παρ. 7.
Η πρόβλεψη αυτή ήταν αναγκαία στο πλαίσιο της ρύθμισης της παρ. 7 και, προς την κατεύθυνση αυτή, παρακαλούμε για την υποβολή οποιωνδήποτε απόψεων ή και προτάσεων των φορέων επικουρικής ασφάλισης, προκειμένου να εξετασθούν.
2. Μετά την από 1/2/1983 υπαγωγή στην ασφάλιση του Ε.Τ.Ε.Α.Μ. (τ. Ι ΚΑ - TEAM) όλων των επικουρικά ανασφάλιστων μισθωτών της χώρας, έχεί οριστικοποιηθεί ο κύκλος των προσώπων που υπάγονται υποχρεωτικά στους διάφορους φορείς επικουρικής ασφάλισης.
Οι ρυθμίσεις της παρ. 7 του άρθ. 58 του ν.3518/2006 σε καμμιά περίπτωση δεν πρέπει να αποτελέσουν κίνητρο για την αποφυγή της ασφάλισης των εργαζομένων στον οικείο φυσικό φορέα επικουρικής ασφάλισης και την υπαγωγή τους στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ. με τα συγκεκριμένα ποσοστά ασφαλιστικών εισφορών, που θα έχει ως αποτέλεσμα την απρόβλεπτη μείωση των άμεσων εσόδων των φορέων.
Για τους λόγους αυτούς, σε κάθε περίπτωση που υποβάλλονται αιτήματα από εργοδοτικές επιχειρήσεις για υπαγωγή του προσωπικού τους στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ., θα πρέπει να εξετάζεται με τη δέουσα προσοχή εάν τα πρόσωπα αυτά, λόγω της εργασίας τους, υπάγονται κανονικά σε άλλο φορέα επικουρικής ασφάλισης, στον οποίο θα πρέπει να κατευθύνεται ο εργοδότης. Συνεπώς, είναι επιβεβλημένο να εξαντλούνται όλες οι δυνατότητες (απ' ευθείας επικοινωνία των αρμοδίων οργάνων των φορέων ή αλληλογραφία κατά προτεραιότητα) για τον καθορισμό του αρμόδιου φορέα επικουρικής ασφάλισης των εργαζομένων σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Επίσης, πρέπει να εξετάζονται πλήρως και οι περιπτώσεις που αδικαιολόγητα έχει διακοπεί ή θα διακόπτεται μετά την έναρξη ισχύος της διάταξης η ασφάλιση εργαζομένων σε φορέα επικουρικής ασφάλισης προκειμένου να υπαχθούν στο Ε.Τ.Ε.Α.Μ.
Σημειώνεται, βεβαίως, ότι, εφ' όσον προκύπτουν βάσιμες αμφισβητήσεις ως προς την υπαγωγή ασφαλισμένων στην ασφάλιση φορέα επικουρικής ασφάλισης, θα ακολουθείται η προβλεπόμενη διαδικασία επίλυσης τους.
3. Εάν, τέλος, κατά την εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 7 προκύψουν επί μέρους θέματα, παρακαλούμε για την υποβολή σχετικών ερωτημάτων στην αρμόδια Δ/νση της Γενικής Γραμματείας μας, προκειμένου να δοθούν οι απαραίτητες οδηγίες για την αντιμετώπιση τους.

 



ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ & ΚΟΙΝ. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΠΡΟΣΘΕΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ


Αθήνα, 22 Μαρτίου 2007
Αριθ. Πρωτ.:Φ.8ΟΟ2Ο/7160/333


Θέμα; Εφαρμογή των διατάξεων των περιπτώσεων α' και δ' της παρ. 7 του άρθρου 58 του ν. 351S/2006.


Σχετ.: α. Το με αριθμ. πρωτ. 10173/14-3-2007έγγραφο του ΤΕΑΥΕΚ.
β. Η με αριθμ. πρωτ. 80020/οικ.5047/260/5-3-2007 εγκύκλιος μας.


Σε απάντηση του (α) σχετικού εγγράφου σας, σχετικά με το αναφερόμενο στο θέμα αντικείμενο, σας γνωρίζουμε ότι με την υπ' αριθμ. 80020/οι.5047/260/5-3-2006 εγκύκλιο μας, σας δόθηκαν αναλυτικές οδηγίες για την εφαρμογή της παρ. 7 του άρθρου 58 του ν. 3518/2006, οι οποίες καλύπτουν τα τιθέμενα με το ερώτημα σας θέματα. Ειδικότερα, σας επισημαίνουμε τα εξής:
1. Όπως προκύπτει από τη διατύπωση των διατάξεων των περιπτώσεων α' και δ' της παρ. 7 του άρθρου 58 του προαναφερόμενου νόμου και αναφέρεται ρητά στην ανωτέρω σχετική εγκύκλιο μας (Κεφάλαιο Γ. σελ. 3), οι ρυθμίσεις της παρ. 7 δεν έχουν εφαρμογή μόνο στις περιπτώσεις που, μέχρι την έναρξη ισχύος του ν. 3518/2006 (21-12-2006), έχουν εκδοθεί από το ΕΤΕΑΜ αποφάσεις ακύρωσης και μεταφοράς ασφαλιστικών εισφορών κατ ΄ εφαρμογή της Απόφασης του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων 7/805/9-6-2001 ΦΕΚ 832 Β'), καθώς επίσης στις περιπτώσεις που έχει ολοκληρωθεί η απαραίτητη διαδικασία ελέγχου και έχει καταρτισθεί η σχετική απόφαση ακύρωσης και μεταφοράς ασφαλιστικών εισφορών για συγκεκριμένο, κατά περίπτωση, χρόνο ασφάλισης, αλλά εκκρεμεί η υπογραφή της από το αρμόδιο διοικητικό όργανο.
Κατά συνέπεια, στις αναφερόμενες στο έγγραφο σας περιπτώσεις που δεν έχει ολοκληρωθεί η απαραίτητη διαδικασία ελέγχου και δεν έχει καταρτισθεί η σχετική απόφαση ακύρωσης και μεταφοράς των ασφαλιστικών εισφορών μέχρι την 21-12-2006, ακόμα και αν δεν αμφισβητείται ο χρόνος μη κανονικής ασφάλισης στο ΕΤΕΑΜ ούτε από τον εργοδότη ούτε από τους ασφαλισμένους στους οποίους αφορά ούτε από το ΕΤΕΑΜ, έχουν πλήρη εφαρμογή οι ρυθμίσεις των περιπτώσεων α '- γ' της παρ. 7 του άρθρου 58 του ν. 3518/2006. Στις συγκεκριμένες, δηλαδή, περιπτώσεις, παραμένει ισχυρός ο χρόνος ασφάλισης που πραγματοποιήθηκε στο ΕΤΕΑΜ μη κανονικά μέχρι την έναρξη ασφάλισης στο ΤΕΑΥΕΚ, ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή μη αμφισβήτησης της υπαγωγής.
Κατά τα λοιπά, σε ό,τι αφορά στην επανεξέταση των ανωτέρω περιπτώσεων, ισχύουν πλήρως τα αναφερόμενα στο Κεφάλαιο Γ.4, 5 και 6, σελ. 4 της σχετικής εγκυκλίου μας.
Ειδικά ως προς τη ρύθμιση των οφειλόμενων εισφορών των εργοδοτών, με βάση την ανωτέρω εγκύκλιο μας (Κεφάλαιο Γ. 3 σελ. 3), εάν, μετά το χρονικό διάστημα μη κανονικής ασφάλισης στο ΕΤΕΑΜ, οι σφαλισμένοι υπαχθούν από τον εργοδότη στο ΤΕΑΥΕΚ, ενδεχόμενη οφειλή του εργοδότη από τη μη έγκαιρη καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών στο ΤΕΑΥΕΚ, αφορά μόνο τις αντίστοιχες εισφορές και είναι δυνατή η ρύθμιση της σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 28 του ν. 3518/2006.

Σχετικά άρθρα
Πολιτική Cookies στην ΕΕ.. Το cookie είναι ένα μικρό τμήμα κειμένου που αποστέλλεται στο πρόγραμμα περιήγησης από έναν ιστότοπο που επισκέπτεστε. Διευκολύνει τον ιστότοπο να απομνημονεύει πληροφορίες σχετικά με την επίσκεψή σας, όπως την προτιμώμενη γλώσσα σας και άλλες ρυθμίσεις. Κάτι τέτοιο μπορεί να διευκολύνει την επόμενή σας επίσκεψη και να κάνει τον ιστότοπο πιο χρήσιμο για εσάς. Τα cookie παίζουν σημαντικό ρόλο. Χωρίς αυτά, η χρήση του ιστού θα ήταν μια πολύ πιο περίπλοκη εμπειρία. Χρησιμοποιούμε τα cookie για πολλούς λόγους. Τα χρησιμοποιούμε, για παράδειγμα, για την απομνημόνευση των προτιμήσεών σας όσον αφορά στην ασφαλή αναζήτηση, για να υπολογίσουμε τον αριθμό των επισκεπτών σε μια σελίδα ή για να σας διευκολύνουμε να εγγραφείτε στις υπηρεσίες μας και για να προστατεύσουμε τα δεδομένα σας. Περισσότερες πληροφορίες για τη χρήση των cookies μπορείτε να βρείτε στη σελίδα http://ec.europa.eu/ipg/basics/legal/cookies/index_en.htm