Εκτύπωση

parΑθήνα 04/03/2016
Αρ. πρωτ.:
 1037006


ΘΕΜΑ: Απάντηση στη με αριθμ. πρωτ. 2827/1.2.2016 Ερώτηση.

 

Σε απάντηση της με αριθμ. πρωτ.2827/1.2.2016 ερώτησης, που κατατέθηκε από τους Βουλευτές του πίνακα διανομής, σας γνωρίζουμε τα εξής:

Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7  και 9 του N.Δ. 356/1974 (Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), όπως ισχύει και του άρθρου 48 παρ. 1 του Ν. 4174/2013 , ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. έχει την υποχρέωση να επιδιώξει την είσπραξη των ληξιπροθέσμων χρεών προς το Δημόσιο καθώς και τη διακοπή της παραγραφής τους, ανεξάρτητα από την αιτία προέλευσης αυτών, λαμβάνοντας όλα τα προβλεπόμενα αναγκαστικά, ποινικά και λοιπά μέτρα κατά των οφειλετών, μεταξύ των οποίων και η κατάσχεση εις χείρας τρίτων.
Επίσης, στα άρθρα 32 & 30Α του Κ.Ε.Δ.Ε. καθιερώνεται η υποχρέωση των τρίτων - Πιστωτικών Ιδρυμάτων να προβούν σε δήλωση με συγκεκριμένο τύπο και περιεχόμενο εντός οκτώ (8) εργασίμων ημερών από την επίδοση σε αυτά του κατασχετηρίου εγγράφου καθώς και η υποχρέωση να αποδώσουν τα ποσά στην υπηρεσία που επέβαλε την κατάσχεση εντός δέκα (10) ημερών από την υποβολή της θετικής δήλωσής τους.
Η θετική δήλωση του τρίτου αποτελεί τίτλο εκτελεστό κατά αυτού (άρθρο 989 του Κ.Πολ.Δ.). Περαιτέρω, με την αριθ. πρωτ. 1013971/892/0016/ ΠΟΛ. 1138/7-12-2006 εγκύκλιο της Διοίκησης, με την οποία κοινοποιήθηκε η αρ. 57/2006 γνωμοδότηση του Β΄ τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που έγινε αποδεκτή από τον Υφυπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, αναφορικά με την κατάσχεση εις χείρας τρίτου και τη βεβαίωση-είσπραξη του χρέους σε βάρος του, έγινε δεκτό, μεταξύ των άλλων, ότι η αναγκαστική εκχώρηση της κατασχεθείσης απαίτησης στο Δημόσιο (μετά από κατάσχεση εις χείρας τρίτου) καθιστά την απαίτηση αυτή δημόσιο έσοδο και ως εκ τούτου, για την επιδίωξη της είσπραξης της με τα μέσα της διοικητικής εκτέλεσης απαιτείται η συγκρότηση νέου νόμιμου τίτλου κατά του τρίτου και η βεβαίωση αυτού. Στοιχεία απαραίτητα για τη δημιουργία του νέου νόμιμου τίτλου αποτελούν: το κατασχετήριο έγγραφο, η έκθεση κοινοποίησης στον τρίτο καθώς και η θετική δήλωση αυτού και η βεβαίωση της υπηρεσίας για μη καταβολή του κατασχεθέντος ποσού βάσει αυτής. Επισημαίνεται όμως, ότι η αναγκαστική εκχώρηση προς το Δημόσιο της κατασχεθείσας στα χέρια τρίτου απαίτησης μετά τη θετική δήλωση του τρίτου, δεν απαλλάσσει τον καθού η κατάσχεση οφειλέτη από την ευθύνη για την εξόφληση του χρέους προς το Δημόσιο, συμπεριλαμβανομένων και των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής.
Τέλος, τα πιστωτικά ιδρύματα υποβάλλουν δήλωση τρίτου και αποδίδουν τα σχετικά χρηματικά ποσά, με τη χρήση ταυτότητας οφειλής κατασχετηρίου, κατά κανόνα εντός των προθεσμιών που ορίζει ο νόμος. Σε όσες περιπτώσεις διαπιστωθούν αδικαιολόγητες χρονικές αποκλίσεις οι αρμόδιες υπηρεσίες της φορολογικής διοίκησης δύνανται να επιβάλλουν τις ως άνω αναφερόμενες κυρώσεις σε βάρος των πιστωτικών ιδρυμάτων.

 

 

9 του N.Δ. 356/1974

Τα αναγκαστικά μέτρα που εφαρμόζονται για την είσπραξη των δημοσίων εσόδων είναι τα εξής:

1) Κατάσχεση κινητών, είτε στα χέρια του οφειλέτη είτε κινητών και απαιτήσεών του, εν γένει στα χέρια τρίτου.
2) Κατάσχεση ακινήτων.

Η χρήση των αναγκαστικών αυτών μέτρων εναπόκειται στην κρίση του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. ή του Τελωνείου που είναι βεβαιωμένο το έσοδο, ο οποίος μπορεί να τα λάβει σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, είτε αθροιστικά είτε καθένα χωριστά κατά την ελεύθερη κρίση του. Τα αναγκαστικά μέτρα του άρθρου αυτού, καθώς και τα μέτρα του προηγούμενου άρθρου, μπορεί να λαμβάνονται είτε αθροιστικά είτε καθένα ξεχωριστά για έναν ή περισσότερους οφειλέτες και από το διοικητικό όργανο που ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Με την απόφαση του προηγούμενου εδαφίου μπορεί να κατανέμονται οι αρμοδιότητες κατά την χρήση των αναγκαστικών μέτρων και την διενέργεια διαδικαστικών
πράξεων της εκτελέσεως μεταξύ των προϊσταμένων των Δ.Ο.Υ. ή των Τελωνείων που είναι βεβαιωμένο το έσοδο και του διοικητικού οργάνου που ορίζεται με την υπουργική απόφαση και να ρυθμίζεται κάθε ειδικότερο ζήτημα για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου.
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μπορεί, προκειμένου να εντοπιστούν περιουσιακά στοιχεία των υπόχρεων ή συνυπόχρεων προσώπων και να διασφαλιστεί η είσπραξη των δημοσίων εσόδων, να ανατίθεται η έρευνα σε ελεγκτικές εταιρείες ή δικηγόρους ή δικηγορικά γραφεία ή κοινοπραξίες αυτών. Με όμοια απόφαση καθορίζεται η ειδική διαδικασία ανάθεσης η οποία εφαρμόζεται κατ΄ αποκλειστικότητα στις αναθέσεις αυτές, ο τρόπος της αμοιβής του αναδόχου , που μπορεί να συνδέεται κα με το τελικό αποτέλεσμα της έρευνας ή της είσπραξης, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου.
Πράξη εκτελέσεως, που επισπεύδεται για περισσότερα από ένα χρέη, δεν κηρύσσεται άκυρη στο σύνολό της, εφόσον έστω και ένα από τα χρέη αυτά οφείλεται νομίμως. Το αυτό ισχύει και στην περίπτωση που κρίθηκε ότι το χρέος ή τα χρέη οφείλονται νομίμως, αλλά για ποσό μικρότερο από εκείνο για το οποίο επισπεύδεται η εκτέλεση.
Αμελείται η κατάσχεση ακινήτων καθώς και η κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη, εφόσον το συνολικό ύψος του χρέους υπολείπεται των πεντακοσίων (500) ευρώ. Κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί μέχρι την προηγούμενη ημέρα ισχύος των διατάξεων αυτών, σε βάρος οφειλετών, για συνολικές οφειλές μικρότερες του ανωτέρω ποσού, αίρονται μετά από αίτηση τους.
Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να επιλέγει κατά προτεραιότητα τις προς επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υποθέσεις με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου ή εξαιρετικά και με βάση άλλα κριτήρια, τα οποία καθορίζονται από τον Γενικό Γραμματέα και δεν δημοσιοποιούνται. Ο Υπουργός Οικονομικών δύναται να ζητά, εκ των υστέρων, στοιχεία από τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων σχετικά με τα κριτήρια του προηγούμενου εδαφίου.

άρθρου 48 παρ. 1 του Ν. 4174/2013

1. Εξαιρουμένων των θεμάτων που ρυθμίζονται διαφορετικά από τον παρόντα Κώδικα, η αναγκαστική είσπραξη των φόρων και λοιπών εσόδων του Δημοσίου που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα διενεργείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Ν.Δ. 356/1974 περί Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων.

57/2006 γνωμοδότηση

Επί κατασχέσεως στα χέρια τρίτου, σύμφωνα με τα άρθρα 30 επ. του Κ.Ε.Δ.Ε., χρηματικής απαίτησης του καθού η κατάσχεση, επέρχεται αναγκαστική εκχώρηση της κατασχεθείσας απαίτησης στο Δημόσιο από την κοινοποίηση στον τρίτο του κατασχετηρίου εγγράφου.
Σύνθεση: Πρόεδρος: Χρήστος Τσεκουρας, Αντιπρόεδρος Ν.Σ.Κ.
Νομικοί Σύμβουλοι: Αλ. Τζεφεράκος, Νικ. Κατσίμπας, Σπ. Δελλαπόρτας, Κων. Καπότας, Π. Τριανταφυλλίδης, Ηλ. Ψώνης
Εισηγητής: Ευθύμιος Τσάκας, Πάρεδρος Ν.Σ.Κ

Αριθμός Ερωτήματος: Τα υπ΄ αριθμ. 1052893/3559/24/0016/2.8.2005 και 1114395/8402/24/0016/21.12.2005 έγγραφα της 16ης Διευθύνσεως (Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων) του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών.

Περίληψη Ερωτήματος: Ερωτάται:
1.- Εάν -επί κατασχέσεως του Δημοσίου εις χείρας τρίτου για ποσό 791.560.302 δραχμών και υποβολής αρνητικής δηλώσεως τούτου, ασκήσεως δε ανακοπής του Δημοσίου κατ΄ αυτής και τελεσιδίκου παραδοχής αυτής για ποσό 4.500.000 δραχμών, το Δημόσιο επιβάλει νέα κατάσχεση εις χείρας τρίτου για ποσό 948.655.155 δραχμών, κατά της οποίας δεν υπεβλήθη αρνητική δήλωση - ο τρίτος καθίσταται οφειλέτης του Δημοσίου: α) για το ποσό της κατασχεθείσης απαιτήσεως εις χείρας του, δυνάμει του πρώτου κατασχετηρίου και βάσει της τελεσιδίκου αποφάσεως β) ή λόγω μη υποβολής δηλώσεως κατά της δευτέρας κατασχέσεως ο τρίτος καθίσταται οφειλέτης όλου του ποσού και σε περίπτωση καταφατικής απαντήσεως για ποιο ποσό (για το σύνολο του ποσού, για το οποίο επεβλήθη η δευτέρα κατάσχεση ή για το επί πλέον ποσό, το οποίο δεν συμπεριελήφθη στο πρώτο κατασχετήριο),
2.- Εάν η αρμοδία Δ.Ο.Υ οφείλει να προβεί σε βεβαίωση του ποσού, για το οποίο ευθύνεται ο τρίτος, ή εφαρμόζεται η διάταξη του άρθρου 25 παρ. 6 του Ν. 1882/1990.
3.- Ποιος είναι ο χρόνος ενάρξεως των προσαυξήσεων εκπροθέσμου καταβολής.

Επί του ανωτέρω ερωτήματος το Β Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους εγνωμοδότησε ομοφώνως ως εξής:
1.- Στα άρθρα 1, 2, 5, 6, 30, 32 και 33 του ΚΕΔΕ ορίζονται τα εξής:

άρθρο 1: 1. Η είσπραξις των εκ πάσης αιτίας δημοσίων εσόδων ενεργείται κατά τας διατάξεις του παρόντος ν.δ/τος. 2. Ως δημόσια έσοδα θεωρούνται και αι απαιτήσεις ων κατέστη δικαιούχον το Δημόσιον εκ καθολικής ή ειδικής διαδοχής.

άρθρο 2: 1. Η είσπραξις των δημοσίων εσόδων ανατίθεται εις τα Δημόσια Ταμεία, τα λοιπά επί της εισπράξεως όργανα και τους ειδικούς ταμίας, εις ους έχει ανατεθή η είσπραξις ειδικών εσόδων, ενεργείται δε δυνάμει νομίμου τίτλου

2. Νόμιμος τίτλος είναι:

α) Η κατά τους κείμενους νόμους βεβαίωσις και ο υπό των αρμοδίων Διοικητικών ή ετέρων αρμοδίων κατά νόμον Αρχών προσδιορισμός του εισπρακτέου ποσού, του είδους του εσόδου και της αιτίας δι΄ ην οφείλεται.
β) Η εξ εγγράφων δημοσίων ή ιδιωτικών αποδεικνυομένη οφειλή.
γ) Η εξ εγγράφων δημοσίων ή ιδιωτικών πιθανολογούμενη κατά την έννοιαν του άρθρου 347 Κ.Πολ.Δ. ως προς την ύπαρξιν και το ποσόν αυτής οφειλή

άρθρο 5: Τα χρέη προς το Δημόσιο που βεβαιώνονται στα δημόσια ταμεία και τα τελενεία του Κράτους γίνονται ληξιπρόθεσμα ως εξής:
1. Τα χρέη που καταβάλλονται εφάπαξ την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα του επόμενου από τη βεβαίωση μήνα

άρθρο 6: 1. Από την πρώτη εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του μήνα που ακολουθεί μετά τη λήξη της προθεσμίας κατά την οποία, σύμφωνα με το προηγούμενο άρθρο, γίνονται ληξιπρόθεσμα τα χρέη προς το Δημόσιο, επιβάλλονται σ΄ αυτά προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής

άρθρο 30: «Η κατάσχεσις εις χείρας τρίτων των εις χείρας αυτών ευρισκομένων χρημάτων, καρπών και άλλων κινητών πραγμάτων του οφειλέτου του Δημοσίου ή των οφειλομένων εν γένει προς αυτό, ενεργείται υπό του Διευθυντού του Δημοσίου Ταμείου δια κατασχετηρίου εγγράφου μη κοινοποιουμένου εις τον οφειλέτην

Δια του κατασχετηρίου εγγράφου προσκαλείται ο τρίτος όπως τα υπ΄ αυτού εις τον οφειλέτην του Δημοσίου οφειλόμενα χρήματα, κατάθεση εντός οκτώ ημερών εις το Δημόσιον Ταμείον»
«Από της ημέρας κοινοποιήσεως του κατασχετηρίου εις τον τρίτον δεν δύναται ούτος να αποδώση προς τον οφειλέτην του Δημοσίου τα κατασχεθέντα χρήματα ή πράγματα ουδέ δύναται να συμψηφίση προς ανταπαιτήσεις του μεταγενέστερος της κατασχέσεως, της κατασχέσεως επιφερούσης τα αποτελέσματα αυτοδικαίως χωρούσης αναγκαστικής εκχωρήσεως....».

άρθρο 32: «Εάν ο τρίτος ουδέν οφείλει ή δεν οφείλει όλα τα αναφερόμενα εις το κατασχετήριον έγγραφον του Δημοσίου Ταμείου χρήματα ως και άλλα πράγματα ή δεν υποχρεούται εις την άμεσον απόδοσιν αυτών, ένεκα των υφισταμένων μεταξύ αυτού και του οφειλέτου συμφωνιών ή εξ άλλου νομίμου λόγου, ο τρίτος οφείλει να δηλώση τούτο εντός οκτώ ημερών από της επιδόσεως του κατασχετηρίου. Η προθεσμία δεν παρεκτείνεται λόγω αποστάσεως. Η δήλωσις γίνεται εγγράφως δι΄ αναφοράς επιδιδόμενης δια δικαστικού κλητήρος εις τον εκδόντα το κατασχετήριον έγγραφον Διευθυντήν του Δημοσίου Ταμείου ή προφορικώς ενώπιον του Ειρηνοδίκου της κατοικίας του ή διαμονής του, όστις συντάσσει έκθεσιν εξ΄ απλού χάρτου ην αποστέλλει εις τον Διευθυντήν του Δημοσίου Δημοσίου Ταμείου εντός 24 ωρών...».

άρθρο 33: «Εάν ο τρίτος δεν προβή εις δήλωσιν ή προβή μεν εις τοιαύτην αλλ΄ εκπροθέσμως ή ουχί κατά τον υπό του άρθρου 32 του παρόντος Ν.Διατάγματος διαγραφόμενον τύπον, λογίζεται ως οφειλέτης της όλης ποσότητος δι΄ ην εγένετο παρ΄ αυτώ κατάσχεσις».
Εξ΄ άλλου στο άρθρο 25 παρ. 6 του Ν. 1882/1990 - όπως έχει αντικατασταθεί δια του άρθρου 23 του Ν. 2523/1997 Σημ. Ε.Ο. Ε7 : Βλ. Κωδ. Ν. 2523/1997 άρθρο 23 - ορίζονται τα εξής:
«Κατά των εγγυητών και των συνυποχρέων καταβολής χρεών προς το Δημόσιο λαμβάνονται όλα τα μέτρα που προβλέπονται από την νομοθεσία που ισχύει κατά των πρωτοφειλετών, χωρίς να απαιτείται βεβαίωση του χρέους σε βάρος τους».

2.α) Εν προκειμένω - όπως προκύπτει από το τεθέν πραγματικό του ερωτήματος από την ερωτώσα Διεύθυνση - η Δ.Ο.Υ. Ναυπλίου, για χρέη του οφειλέτη Κωνσταντίνου Σάκκουλη προς το Δημόσιο ύψους 791.560.302 δραχμών, επέβαλε -δυνάμει του υπ΄ αριθμ. 2042/4/16.2.2000 κατασχετηρίου - κατάσχεση εις χείρας Αναστασίου Φίλη ως τρίτου απαιτήσεως του καθ΄ ου η κατάσχεση ύψους 4.500.000 δραχμών, επιδικασθείσης δια της υπ΄ αριθμ. 209/1998 διαταγής πληρωμής του Μονομελούς Πρωτοδικείου Κορίνθου. Με την υπ΄ αριθμ. 306/2000 δήλωση τρίτου -κατ΄ άρθρο 32 του Κ.Ε.Δ.Ε - ο Αναστάσιος Φίλης αρνείται την οφειλή του ως άνω ποσού των 4.500.000 δραχμών προς τον οφειλέτη του Δημοσίου. Κατά της αρνητικής δηλώσεως το Δημόσιο άσκησε ανακοπή επί της οποίας εξεδόθη η αριθμ. 25/2000 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Κορίνθου, η οποία εδέχθη την ανακοπή του Δημοσίου και ακύρωσε την αρνητική δήλωση του τρίτου. Στη συνέχεια ο Αναστάσιος Φίλης (τρίτος) άσκησε έφεση κατά της ανωτέρω αποφάσεως και εξεδόθη η υπ΄ αριθμ. 219/2003 απόφαση του Εφετείου Ναυπλίου, η οποία απέρριψε την εν λόγω έφεση. Μετά την έκδοση της ανωτέρω τελεσιδίκου αποφάσεως η Δ.Ο.Υ. Ναυπλίου επέβαλε νέα κατάσχεση εις χείρας του Αναστασίου Φίλη, ως τρίτου (με αριθμ. 5183/31.3.2004) για ποσό 2.784.021,20 ευρώ, ήτοι 948.655.155 δραχμών, για την οποία ο τρίτος δεν υπέβαλε αρνητική δήλωση, ούτε κατέβαλε κάποιο ποσό.
β) Σε αντίθεση με τα ισχύοντα επί κοινής κατασχέσεως του Κ.Πολ. Δ.-όπου η αναγκαστική εκχώρηση της κατασχεθείσης απαιτήσεως επέρχεται μετά παρέλευση 8 ημερών από της επιβολής της κατασχέσεως- επί διοικητικής κατασχέσεως εις χείρας τρίτου των άρθρων 30 επ. του ΚΕΔΕ η αναγκαστική εκχώρηση της κατασχεθείσης απαιτήσεως επέρχεται δια της επιβολής της κατασχέσεως, ήτοι από της κοινοποιήσεως του κατασχετηρίου εγγράφου (πρβλ. Α.Π. 1540/2000 Ελλ. Δ/νη 2001, 1298). Περαιτέρω δια της τελεσιδικίας της αποφάσεως, η οποία δέχεται την ανακοπή του Δημοσίου κατά αρνητικής δηλώσεως του τρίτου, εις χείρας του οποίου επεβλήθη κατάσχεση εκ μέρους του Δημοσίου, ολοκληρώνεται η αναγκαστική εκχώρηση και ο τρίτος υποχρεούται να καταβάλει στο κατασχόν Δημόσιο ό,τι οφείλει στον καθ΄ ου η κατάσχεση (δανειστή του) και όχι ό,τι έχει κατασχεθεί εις χείρας του (Μπρίνιας «Διοικητική Εκτέλεση», τόμος Β΄, σελ. 535), η δε αναγκαστική εκχώρηση λειτουργεί αναδρομικώς και ανατρέχει στο χρονικό σημείο της κοινοποιήσεως του κατασχετηρίου εγγράφου (πρβλ. ολομ. Α.Π. 3/1993 ΝοΒ 1995, 223).
Εξ΄ άλλου η επιβληθείσα κατάσχεση εις χείρας τρίτου μετά τον θάνατο του καθ΄ ου η κατάσχεση είναι ανυπόστατη, ως στρεφόμενη κατ΄ ανυπάρκτου προσώπου (Α.Π. 489/2004 Ε.Ε.Ν. 2004, 614, Δ.36,341, πρβλ. Α.Π 433/2005 Χρον.ΙΔ.Δ. 2005,733, Α.Π 1207/1992 Ελλ.Δνη 35,1286).
Επί κατασχέσεως απαιτήσεως οφειλέτου του Δημοσίου εις χείρας τρίτου, η επερχόμενη αναγκαστική εκχώρηση της κατασχεθείσης απαιτήσεως στο Δημόσιο, καθιστά την απαίτηση αυτή δημόσιο έσοδο (άρθρο 1 παρ. 2, ΚΕΔΕ), απαιτείται όμως η συγκρότηση νέου νομίμου τίτλου κατά του τρίτου, καθόσον δεν αρκεί ο υφιστάμενος κατά του καθ΄ ου η κατάσχεση τίτλος (γνωμ. Ν.Σ.Κ. 858/1992, Μπρίνιας «Διοικητική Εκτέλεση» τόμος Β΄ σελ. 526 σημ. 30 και σελ. 542, 545, 555, 559).
Η διάταξη του άρθρου 25 παρ. 6 του Ν. 1882/1990 -ερμηνευομένη τελολογικούς- αναφέρεται στους «συνυποχρέους καταβολής χρεών προς το Δημόσιο» εκ του νόμου και δη λόγω της υφισταμένης ιδιότητος των συνυποχρέων (π.χ. προσωπική και αλληλέγγυα ευθύνη νομίμων εκπροσώπων εταιρειών για τα χρέη αυτών) και δεν αφορά την διοικητική κατάσχεση εις χείρας τρίτου, διότι ο υφιστάμενος νόμιμος τίτλος κατά του καθ΄ ου η κατάσχεση αναφέρεται όχι μόνον σε άλλον οφειλέτη, αλλά περικλείει άλλη απαίτηση.
Τέλος από την διάταξη του άρθρου 6 του ΚΕΔΕ προκύπτει ότι από την επομένη εργάσιμη ημέρα, από αυτήν κατά την οποία κατέστησαν ληξιπρόθεσμα - κατ΄ άρθρο 5 τουΚΕΔΕ - τα χρέη προς το Δημόσιο αρχίζουν να επιβαρύνονται με προσαυξήσεις εκπροθέσμου καταβολής.

3. Κατ΄ ακολουθίαν των ανωτέρω, επί των τεθέντων ερωτημάτων το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Β΄ Τμήμα) εγνωμοδότησε ομοφώνως ότι:

α) Ο Αναστάσιος Φίλης, εις χείρας του οποίου επεβλήθη κατάσχεση ως τρίτου, καθίσταται οφειλέτης του Δημοσίου μόνον για το ποσό των 4.500.000 δραχμών οφειλόμενο - δυνάμει της υπ΄ αριθμ. 209/1998 διαταγής πληρωμής του Μονομελούς Πρωτοδικείου Κορίνθου- στον καθ΄ ου η κατάσχεση Κωνσταντίνο Σάκκουλη, όπως προκύπτει από την υπ΄ αριθμ. 25/2000 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Κορίνθου, η οποία εδέχθη την από 24-4-2000 ανακοπή του Δημοσίου κατά της υπ΄ αριθμ. 306/24-3-2000 αρνητικής δηλώσεως του Αναστασίου Φίλη και έχει ήδη επικυρωθεί δια της υπ΄ αριθμ. 219/2003 αποφάσεως του Εφετείου Ναυπλίου.
β) Η επιβληθείσα υπ΄ αριθμ. 5183/3/1-3-2004 δευτέρα κατάσχεση εις χείρας του Αναστασίου Φίλη είναι ανυπόστατη, ως στρεφόμενη κατ΄ ανυπάρκτου προσώπου, καθόσον κατά τον χρόνο της επιβολής της κατασχέσεως αυτής ο καθ΄ ου η κατάσχεση Κωνσταντίνος Σάκκουλης είχε ήδη αποβιώσει, όπως προκύπτει από το υπ΄ αριθμ. 5938/25-4-2005 έγγραφο της Δ.Ο.Υ. Ναυπλίου και την ανωτέρω υπ΄ αριθμ. 219/2003 απόφαση του Εφετείου Ναυπλίου. Κατά συνέπεια η παράλειψη υποβολής δηλώσεως εκ μέρους του Αναστασίου Φίλη κατά της δευτέρας κατασχέσεως δεν επιφέρει τις συνέπειες του άρθρου 33 του ΚΕΔΕ.
γ) Η Δ.Ο.Υ. Ναυπλίου οφείλει να προβεί σε βεβαίωση του ποσού για το οποίο ευθύνεται ο τρίτος Αναστάσιος Φίλης, διότι εν προκειμένω δεν εφαρμόζεται η διάταξη του άρθρου 25 παρ. 6 του Ν. 1882/1990, η οποία δεν προσιδιάζει στην διαμορφούμενη τριγωνική σχέση επί κατασχέσεως απαιτήσεως εις χείρας τρίτου.
δ) Χρόνος ενάρξεως των προσαυξήσεων εκπροθέσμου καταβολής είναι η επομένη εργάσιμη ημέρα, από αυτήν κατά την οποία θα καταστούν ληξιπρόθεσμες - κατ΄ άρθρο 5 του ΚΕΔΕ - οι απαιτήσεις του Δημοσίου, παρέλκει δε η εξέταση των υπολοίπων υποθετικών ερωτημάτων.

ΠΟΛ. 1138/2006

ΠΟΛ. 1138/2006. Κατάσχεση «εις χείρας τρίτου» βεβαίωση – είσπραξη του χρέους σε βάρος του.

Αθήνα 07/12/2006
Αρ. Πρωτ.:  1013971

ΠΟΛ. 1138
 

ΘΕΜΑ: Κατάσχεση «εις χείρας τρίτου» βεβαίωση – είσπραξη του χρέους σε βάρος του.

 

Σας κοινοποιούμε την 57/2006 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η οποία έγινε αποδεκτή από τον Υφυπουργό Οικονομίας και Οικονομικών.
Με τη γνωμοδότηση αυτή έγιναν δεκτά τα παρακάτω:

Eπί κατασχέσεως στα χέρια τρίτου, σύμφωνα με τα άρθρα 30 επ. του Κ.Ε.Δ.Ε., χρηματικής απαίτησης του καθού η κατάσχεση, επέρχεται αναγκαστική εκχώρηση της κατασχεθείσας απαίτησης στο Δημόσιο από την κοινοποίηση στον τρίτο του κατασχετηρίου εγγράφου.
Με την τελεσιδικία της απόφασης, η οποία δέχεται την ανακοπή του Δημοσίου κατά της αρνητικής δήλωσης του τρίτου, στα χέρια του οποίου επιβλήθηκε η κατάσχεση εκ μέρους του Δημοσίου, ολοκληρώνεται η αναγκαστική εκχώρηση και ο τρίτος έχει την υποχρέωση να καταβάλει στο κατασχόν Δημόσιο ό,τι οφείλει στον καθ’ ού η κατάσχεση (δανειστή του) και όχι ό,τι έχει κατασχεθεί στα χέρια του, η δε αναγκαστική εκχώρηση λειτουργεί αναδρομικά και ανατρέχει στο χρονικό σημείο της κοινοποίησης του κατασχετηρίου εγγράφου.
Επιβληθείσα κατάσχεση στα χέρια τρίτου μετά το θάνατο του καθ’ ου η κατάσχεση είναι ανυπόστατη, ως στρεφόμενη κατ’ ανυπάρκτου προσώπου.
Η επερχόμενη αναγκαστική εκχώρηση της κατασχεθείσας απαίτησης στο Δημόσιο (μετά από κατάσχεση στα χέρια τρίτου) καθιστά την απαίτηση αυτή δημόσιο έσοδο και ως εκ τούτου, για την επιδίωξη της είσπραξής της με τα μέσα της διοικητικής εκτέλεσης απαιτείται η συγκρότηση νέου νόμιμου τίτλου κατά του τρίτου και η βεβαίωσή αυτού.
Στοιχεία απαραίτητα για την δημιουργία του νέου νόμιμου τίτλου αποτελούν:

· Ο τίτλος είσπραξης στο όνομα του οφειλέτη, επί του οποίου βασίστηκε η έκδοση του κατασχετηρίου εγγράφου «εις χείρας τρίτου».
· Το κατασχετήριο έγγραφο
· Η έκθεση κοινοποίησης στον τρίτο και
· Κατά περίπτωση:
- βεβαίωση της υπηρεσίας για μη υποβολή από τον τρίτο της προβλεπόμενης από το άρθρο 32 του Κ.Ε.Δ.Ε. δήλωσης ή το αντίγραφο της εκπροθέσμου ή μη νομοτύπως υποβληθείσης δήλωσής του,
- η τελεσίδικη δικαστική απόφαση που δέχεται την ανακοπή του Δημοσίου κατά της αρνητικής δήλωσης του τρίτου,
- η θετική δήλωση αυτού και βεβαίωση της υπηρεσίας για μη καταβολή του κατασχεθέντος ποσού βάσει αυτής.

Επισημαίνονται τέλος τα εξής:

α) Χρόνος έναρξης των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής των απαιτήσεων του Δημοσίου κατά του τρίτου βάσει του νέου νόμιμου τίτλου είναι η επόμενη εργάσιμη ημέρα από εκείνη κατά την οποία αυτές καθίστανται ληξιπρόθεσμες – κατ’ άρθρο 5 του Κ.Ε.Δ.Ε..
β) Η καταβολή εκ μέρους του τρίτου του οφειλόμενου ποσού βάσει του νέου τίτλου είσπραξης θα οδηγεί σε πίστωση αυτού με αντίστοιχη ισόποση διαγραφή από την οφειλή του αρχικού οφειλέτη.


 

Κατηγορία: Εγκύκλιοι - ΠΟΛ
Εμφανίσεις: 4872