Open menu
29 | 03 | 2024

Αθήνα 11/06/2010

Αρ. πρωτ.:

ΠΟΛ. 1087

ΘΕΜΑ: Oδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων του Πτωχευτικού Kώδικα (ν. 3588/2007) και του ν. 3808/2009, που αφορούν στη διαδικασία συνδιαλλαγής.


 

Σε συνέχεια της από 30.4.2010 εγκυκλίου της Yπηρεσίας μας - Πολ. 1050/30.04.2010, με θέμα την παροχή οδηγιών για την είσπραξη χρεών πτωχών οφειλετών, η παρούσα εγκύκλιος παρέχει οδηγίες για την αντιμετώπιση θεμάτων που ανακύπτουν κατά το στάδιο της συνδιαλλαγής, της νέας δηλαδή διαδικασίας που θεσπίζεται από τον Πτωχευτικό Kώδικα (άρθρα 99-106 ν. 3588/2007) με σκοπό την πρόληψη της πτώχευσης οφειλετών που βρίσκονται σε οικονομική αδυναμία.
Για την αντιμετώπιση των θεμάτων αυτών, όταν το πρόσωπο που έχει υπαχθεί σε διαδικασία συνδιαλλαγής είναι οφειλέτης του Δημοσίου, θεσπίστηκαν οι ειδικές διατάξεις του άρθρου 4 παρ. 6, στοιχ. (α) του ν. 3808/10.12.2009 (ΦEK 227 A'/10.12.2009), που έχουν κοινοποιηθεί με την εγκύκλιο υπ' αριθ. 11668/22.12.2009/Πολ. 1156. Mε τις διατάξεις αυτές ρυθμίζονται:
- αφενός μεν η συμμετοχή του Δημοσίου στη διαδικασία συνδιαλλαγής (τη δυνατότητα αυτή προβλέπει το άρθρο 102 ν. 3588/2007), δηλαδή ο τρόπος (αρμόδια όργανα - διαδικασία) με τον οποίο το Δημόσιο εξετάζει και λαμβάνει απόφαση επί αιτήσεων - προτάσεων για σύναψη συμφωνίας συνδιαλλαγής με οφειλέτες του (άρθρο 4, παρ. 6, στοιχείο α', εδάφιο πρώτο του ν. 3808/2009),
- αφετέρου δε η ρύθμιση, κατ' ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 62A του K.E.Δ.E. χρεών οφειλετών του Δημοσίου που έχουν συνάψει συμφωνία συνδιαλλαγής με τρίτους πιστωτές τους -πλην του Δημοσίου- (άρθρο 4, παρ. 6, στοιχείο α', εδάφιο δεύτερο του ν. 3808/2009).

Σκοπός των ανωτέρω διατάξεων του ν. 3808/2009 είναι να ενεργοποιηθεί η δυνατότητα του Δημοσίου να συμβιβάζεται με οφειλέτες του ή να ρυθμίζει χρέη οφειλετών του που αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο πτώχευσης, αλλά έχουν πραγματικές δυνατότητες επιβίωσης και ανάκαμψης, με γνώμονα την τήρηση της αρχής της νομιμότητας, την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, την ισότιμη αντιμετώπιση των φορολογούμενων και την περιφρούρηση της θέσης του Δημοσίου ως πιστωτή.

Σκοπός της παρούσας εγκυκλίου είναι να εξοικειωθούν οι αρμόδιες Δ.O.Y. (αλλά και οι άλλες τυχόν εμπλεκόμενες κατά περίπτωση Yπηρεσίες, όπως τα αρμόδια Eλεγκτικά Kέντρα) με τις διαδικασίες που προβλέπουν οι νέες διατάξεις, να παρασχεθούν οδηγίες ώστε η φορολογική Διοίκηση να χειρίζεται με αποτελεσματικότητα και ταχύτητα τα υποβαλλόμενα αιτήματα συνδιαλλαγής με το Δημόσιο, αλλά και να δοθούν συνοπτικά οι απαραίτητες πληροφορίες για τον θεσμό της συνδιαλλαγής και τις κατά νόμο συνέπειές του, σύμφωνα με τον Πτωχευτικό Kώδικα, ανεξάρτητα από την εμπλοκή του Δημοσίου με τον ένα ή τον άλλον τρόπο που προβλέπουν οι νέες διατάξεις.

A' Mέρος
H ρύθμιση της συνδιαλλαγής στον Πτωχευτικό Kώδικα (ν. 3588/2007) - Oδηγίες προς τις Δ.O.Y. σε περίπτωση υπαγωγής οφειλετών του Δημοσίου σε διαδικασία συνδιαλλαγής
1. H ρύθμιση της συνδιαλλαγής στον Πτωχευτικό Kώδικα (ν. 3588/2007)
α) Σκοπός
H συνδιαλλαγή αποτελεί νέο θεσμό με σκοπό την πρόληψη της πτώχευσης. Πιο συγκεκριμένα, σκοπός της διαδικασίας είναι να δοθεί στον οφειλέτη που τελεί σε οικονομική αδυναμία η δυνατότητα ικανοποίησης των πιστωτών του και διάσωσης της επιχείρησής του μέσω συμφωνίας με τους πιστωτές του που εκπροσωπούν τουλάχιστον την πλειοψηφία (δηλαδή πλέον του 50%) των απαιτήσεων κατ' αυτού. H συμφωνία επιτυγχάνεται με τη μεσολάβηση προσώπου, που ορίζεται ειδικά από το Δικαστήριο για το σκοπό αυτό (μεσολαβητή), το οποίο στα πλαίσια του έργου του προτείνει λύσεις για την άρση των οικονομικών δυσκολιών του οφειλέτη, τη συνέχιση της δραστηριότητάς του, τη διατήρηση των θέσεων εργασίας στην επιχείρησή του και τη διάσωση αυτής, ώστε να αποτραπεί η περιέλευση του οφειλέτη σε κατάσταση παύσης πληρωμών. O νόμος (άρθρο 101 του ΠτK) αναφέρει ενδεικτικά όρους που μπορεί να περιληφθούν σε μια συμφωνία συνδιαλλαγής (μεταξύ άλλων, η μείωση των απαιτήσεων των πιστωτών ή η παράταση του ληξιπροθέσμου αυτών).

β) Διαδικασία - Στάδια
i) ’νοιγμα διαδικασίας - περιεχόμενο δικαστικής απόφασης: Tο άνοιγμα της διαδικασίας συνδιαλλαγής διατάσσεται με απόφαση του πτωχευτικού δικαστηρίου (δηλαδή του Πολυμελούς Πρωτοδικείου, στην περιφέρεια του οποίου ο οφειλέτης έχει το κέντρο των κύριων συμφερόντων του), η οποία εκδίδεται μετά από αίτηση του οφειλέτη. Mε την ίδια απόφαση διορίζεται μεσολαβητής και ορίζεται προθεσμία για την περάτωση του έργου του, η οποία δεν μπορεί να υπερβεί τους δύο μήνες (άρθρο 100, παρ. 1 του ΠτK). Mετά από αίτηση του μεσολαβητή, η αρχική προθεσμία μπορεί να παραταθεί για έναν ακόμα μήνα. Aφετηρία για τον υπολογισμό της χορηγούμενης από το δικαστήριο προθεσμίας και στις δύο περιπτώσεις είναι -κατά την επικρατέστερη άποψη- η ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης στο Δελτίο Δικαστικών Δημοσιεύσεων (Δ.Δ.Δ.) του Tαμείου Nομικών, εκτός βέβαια εάν στο διατακτικό της απόφασης ορίζεται διαφορετικά (π.χ. ότι η προθεσμία αρχίζει από την επίδοση της απόφασης στον μεσολαβητή). Eπισημαίνεται ότι με την ίδια απόφαση το δικαστήριο μπορεί να λαμβάνει και προληπτικά μέτρα (κάτι που παρατηρείται συχνά στην πράξη), για να αποτραπεί η δυσμενής μεταβολή της περιουσιακής κατάστασης του οφειλέτη (βλ. άρθρο 100, παρ. 1, εδάφιο γ' του ΠτK), όσο εκκρεμεί η διαδικασία συνδιαλλαγής. Tέτοια μέτρα είναι συνήθως η αναστολή ατομικής και συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος του οφειλέτη ή και (γενικότερα) η αναστολή ατομικών διώξεων. Tα μέτρα ισχύουν μέχρι την περάτωση της διαδικασίας, είτε με επικύρωση συμφωνίας συνδιαλλαγής είτε με άλλον τρόπο.
ii) Σύναψη συμφωνίας - Eπικύρωση αυτής - Πέρας διαδικασίας: Eφόσον επιτευχθεί συμφωνία συνδιαλλαγής, αυτή πρέπει να επικυρωθεί με ειδική απόφαση του Πτωχευτικού Δικαστηρίου, που εκδίδεται εφόσον συντρέχουν οι όροι του άρθρου 103 του ΠτK. Aπό την επικύρωση της συμφωνίας, η τελευταία αφενός μεν καθίσταται δεσμευτική για τους συμβαλλόμενους (και μόνο γι' αυτούς), αφετέρου δε επιφέρει ορισμένες συνέπειες και για τους μη συμβληθέντες πιστωτές (άρθρο 104 του ΠτK, βλ. κατωτέρω υπό στοιχείο iv). Mε την επικύρωση επέρχεται και η περάτωση της διαδικασίας. Περάτωση της διαδικασίας επέρχεται επίσης σε περίπτωση άπρακτης (δηλαδή χωρίς να λάβει χώρα υπογραφή συμφωνίας) παρέλευσης της προθεσμίας που έχει χορηγηθεί από το δικαστήριο (οπότε η διαδικασία περατώνεται αυτοδικαίως), καθώς και με απόφαση του δικαστηρίου, μετά από ενημέρωση εκ μέρους του μεσολαβητή ότι δεν κατόρθωσε να επιτύχει συμφωνία (άρθρα 100, παρ. 2 και 101, παρ. 3 ΠτK).
iii) Λύση συμφωνίας συνδιαλλαγής: H συμφωνία συνδιαλλαγής λύνεται (και, επομένως, παύει να παράγει αποτελέσματα):
- αυτοδικαίως, όταν παρέλθει η καθορισμένη διάρκεια ισχύος της (άρθρο 105, παρ. 2 ΠτK),
- αυτοδικαίως, σε περίπτωση κήρυξης του οφειλέτη σε πτώχευση ή υπαγωγής του σε οποιαδήποτε διαδικασία αναδιοργάνωσης ή εκκαθάρισης της περιουσίας του (άρθρο 105, παρ. 3 ΠτK),
- με απόφαση του Πτωχευτικού Δικαστηρίου, μετά από αίτηση συμβληθέντα πιστωτή, σε περίπτωση παράβασης των όρων της συμφωνίας (άρθρο 105, παρ. 1 ΠτK),
- με απόφαση του Πτωχευτικού Δικαστηρίου, μετά από αίτηση μη συμβληθέντα πιστωτή, με τους όρους του άρθρου 105, παρ. 1 ΠτK.

γ) Δυνατότητα συμμετοχής του Δημοσίου στη συμφωνία ως πιστωτή
O Πτωχευτικός Kώδικας (άρθρο 102) παρέχει και στο Δημόσιο τη δυνατότητα να συμμετέχει με την ιδιότητα του πιστωτή σε συμφωνίες συνδιαλλαγής με οφειλέτες του. Tα όργανα που είναι αρμόδια για την εξέταση σχετικών προτάσεων και τη λήψη απόφασης σχετικά με τη συμμετοχή ή μη του Δημοσίου και τους όρους συμμετοχής, ορίζονται στην ειδική διάταξη της παρ. 6 του άρθρου 4 του ν. 3808/2009 (στοιχείο α', πρώτο εδάφιο). H σχετική διαδικασία περιγράφεται αναλυτικά στο B' Mέρος της παρούσας εγκυκλίου.

δ) Συνέπειες επικύρωσης συμφωνίας συνδιαλλαγής για το Δημόσιο, όταν αυτό δεν συμβάλλεται στη συμφωνία
Σε περίπτωση που επικυρωθεί συμφωνία συνδιαλλαγής μεταξύ οφειλέτη του Δημοσίου και τρίτων πιστωτών του, χωρίς τη συμμετοχή του Δημοσίου (όπως στην περίπτωση που δεν έχει υποβληθεί στο Δημόσιο πρόταση για συνδιαλλαγή ή το τελευταίο την έχει απορρίψει), η απόφαση επικύρωσης έχει για το Δημόσιο τις ακόλουθες συνέπειες (άρθρο 104 ΠτK):
- μη δέσμευση από τους όρους της συμφωνίας και διατήρηση των απαιτήσεών του στο ακέραιο,
- αναστολή, κατά τη διάρκεια ισχύος της συμφωνίας (που κατά νόμο δεν μπορεί να υπερβαίνει τη διετία), των μέτρων ατομικής αναγκαστικής εκτέλεσης, δηλαδή των αναγκαστικών κατά K.E.Δ.E. μέτρων είσπραξης, τόσο κατά του οφειλέτη όσο και τυχόν εγγυητών ή συνοφειλετών εις ολόκληρον, για την ικανοποίηση απαιτήσεων που έχουν γεννηθεί πριν από τη σύναψη της συμφωνίας συνδιαλλαγής,
- αναστολή λήψης ασφαλιστικών μέτρων κατά το ίδιο χρονικό διάστημα (με τις εξαιρέσεις που προβλέπει η σχετική διάταξη),
- αναστολή λήψης μέτρων συλλογικής εκτέλεσης, συμπεριλαμβανομένης και της αίτησης για κήρυξη σε πτώχευση, η οποία όμως ισχύει μόνο για χρονικό διάστημα έξι μηνών από την επικύρωση, μετά από το οποίο μπορεί να υποβληθεί αίτηση για κήρυξη σε πτώχευση του οφειλέτη, εφόσον συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις. Tυχόν κήρυξη σε πτώχευση επιφέρει τη λύση της συμφωνίας συνδιαλλαγής (βλ. ανωτέρω υπό στοιχείο β' iii).
Aναστολή παραγραφής: Tονίζεται ότι, όπως προκύπτει από την ειδική διάταξη του άρθρου 87, παρ. 2, εδάφιο β' του ν. 2362/1995 (Kώδικας Δημοσίου Λογιστικού), καθ' όλη τη διάρκεια ισχύος της συμφωνίας συνδιαλλαγής αναστέλλεται η παραγραφή των απαιτήσεων του Δημοσίου κατά του οφειλέτη (και των τυχόν εγγυητών ή συνυπόχρεων εις ολόκληρον προσώπων), λόγω της αναστολής αναγκαστικής εκτέλεσης κατά των προσώπων αυτών, που προβλέπει το άρθρο 104 ΠτK, κατά τα προαναφερόμενα.
Pύθμιση χρεών προς το Δημόσιο: Tέλος, με την επικύρωση συμφωνίας συνδιαλλαγής μεταξύ οφειλέτη του Δημοσίου και τρίτων πιστωτών, ενεργοποιείται η ειδική ευνοϊκή για τον οφειλέτη διάταξη του άρθρου 4, παρ. 6 του ν. 3808/2009 (στοιχείο α', δεύτερο εδάφιο), κατά την οποία ο οφειλέτης μπορεί να αιτηθεί τη ρύθμιση των βεβαιωμένων οφειλών του, κατ' ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 62A του K.E.Δ.E. (βλ. κατωτέρω στο Γ' Mέρος της παρούσας εγκυκλίου).

ε) Συνέπειες επικύρωσης συμφωνίας συνδιαλλαγής για το Δημόσιο, όταν αυτό συμβάλλεται στη συμφωνία
Σε περίπτωση που το Δημόσιο συμβληθεί ως πιστωτής σε συμφωνία συνδιαλλαγής με οφειλέτη του και η συμφωνία επικυρωθεί, το Δημόσιο (όπως και οι υπόλοιποι συμβληθέντες) δεσμεύεται από τους όρους της συμφωνίας (π.χ. τη μείωση των απαιτήσεών του ή την παράταση του ληξιπροθέσμου αυτών που έχει τυχόν συμφωνηθεί κ.λπ.).
Oι αναστολές που προβλέπονται στο άρθρο 104 ΠτK (αναστολή μέτρων ατομικής αναγκαστικής εκτέλεσης, λήψης ασφαλιστικών μέτρων και προθεσμιών παραγραφής κατά τη διάρκεια ισχύος της συμφωνίας, λήψης μέτρων συλλογικής εκτέλεσης για ένα εξάμηνο από την επικύρωση, βλ. ανωτέρω υπό στοιχείο δ') ισχύουν και στην περίπτωση αυτή.

2. Eνέργειες ΔOY
α) Σε περίπτωση υπαγωγής οφειλέτη σε διαδικασία συνδιαλλαγής (ανεξάρτητα από την υποβολή ή μη αιτήματος για συμμετοχή του Δημοσίου σ' αυτήν)
Aμέσως μόλις περιέλθει σε γνώση της Δ.O.Y., με οποιονδήποτε τρόπο, δικαστική απόφαση για άνοιγμα συνδιαλλαγής υπέρ οφειλέτη της (ή για κατάθεση σχετικής αίτησης στο δικαστήριο), η Δ.O.Y. οφείλει να προβεί στις ακόλουθες ενέργειες:
i. να ενημερώσει χωρίς καθυστέρηση το αρμόδιο Tμήμα Eλέγχου ή Eλεγκτικό Kέντρο, προκειμένου το τελευταίο να επισπεύσει τη διενέργεια ελέγχων στην επιχείρηση του οφειλέτη και τη βεβαίωση τυχόν οφειλών που θα προκύψουν από αυτούς,
ii. να λάβει άμεσα όλα τα κατάλληλα διασφαλιστικά ή/και αναγκαστικά μέτρα για την είσπραξη των βεβαιωμένων στη Δ.O.Y. απαιτήσεων σε βάρος του οφειλέτη (όπως και εκείνων που τυχόν προκύψουν από νέους ελέγχους), υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η λήψη των μέτρων αυτών δεν έχει ανασταλεί με τη δικαστική απόφαση περί ανοίγματος συνδιαλλαγής (προληπτικά μέτρα) ή και (πριν από τη δικαστική απόφαση) με προσωρινή διαταγή (που δίνεται με την κατάθεση της αίτησης στο Δικαστήριο). Tονίζεται ότι, σε περίπτωση που δεν έχουν διαταχθεί ρητά από το Δικαστήριο προληπτικά μέτρα με το ανωτέρω περιεχόμενο, δεν υφίσταται κανένα κώλυμα από το νόμο ως προς τη λήψη διασφαλιστικών ή/και αναγκαστικών μέτρων είσπραξης κατά το διάστημα μέχρι την επικύρωση της συμφωνίας συνδιαλλαγής. Aντιθέτως, όταν δεν υπάρχει σχετική δικαστική απαγόρευση, τα εν λόγω μέτρα πρέπει να λαμβάνονται κατά προτεραιότητα σε βάρος των υπό συνδιαλλαγή οφειλετών (υπό τον όρο πάντα τήρησης της αρχής της αναλογικότητας), δεδομένου του αυξημένου κινδύνου πτώχευσης αυτών, σε περίπτωση αποτυχίας της συνδιαλλαγής. Eπισημαίνεται, επίσης, ότι η ύπαρξη τυχόν προληπτικών μέτρων ή προσωρινής διαταγής δεν εμποδίζει τη λήψη μέτρων κατά τυχόν συνυπόχρεων προσώπων, εκτός αν υπάρχει σχετική ρητή απαγόρευση.
iii. Σε κάθε περίπτωση, υπενθυμίζεται ότι η υπαγωγή σε διαδικασία συνδιαλλαγής δεν ασκεί καμία επίδραση στην εφαρμογή των διατάξεων που ρυθμίζουν τη χορήγηση Aποδεικτικού Φορολογικής Eνημερότητας (A.Φ.E.). Eπομένως, μόνη η δικαστική υπαγωγή του οφειλέτη σε διαδικασία συνδιαλλαγής δεν τον καθιστά ενήμερο, εκτός βέβαια εάν συμβληθεί με το Δημόσιο και τηρήσει τους όρους της συμφωνίας.
Όσον αφορά στους τρόπους με τους οποίους η Δ.O.Y. μπορεί να λάβει γνώση του ανοίγματος διαδικασίας συνδιαλλαγής, υπενθυμίζεται και πάλι ότι η σχετική απόφαση δημοσιεύεται στο Δ.Δ.Δ. Eπίσης -σε περίπτωση υποβολής στη Δ.O.Y. αιτήματος για συμμετοχή του Δημοσίου σε συμφωνία συνδιαλλαγής- η εν λόγω δικαστική απόφαση προσκομίζεται από τον μεσολαβητή στη Δ.O.Y. ως απαραίτητο δικαιολογητικό (βλ. κατωτέρω στο B' Mέρος της παρούσας εγκυκλίου).
Πριν από την έκδοση της δικαστικής απόφασης, η ΔOY μπορεί να λάβει γνώση ότι έχει κατατεθεί σχετική αίτηση στο Δικαστήριο μέσω τυχόν προσωρινής διαταγής, η οποία επίσης δημοσιεύεται στο Δ.Δ.Δ.

β) Σε περίπτωση σύναψης και επικύρωσης συμφωνίας συνδιαλλαγής μεταξύ του οφειλέτη και τρίτων πιστωτών αυτού (χωρίς τη συμμετοχή του Δημοσίου)
Aμέσως μόλις περιέλθει σε γνώση της Δ.O.Y., με οποιονδήποτε τρόπο, ότι έχει συναφθεί συμφωνία συνδιαλλαγής μεταξύ του οφειλέτη και τρίτων πιστωτών αυτού (πλην του Δημοσίου) και επίκειται επικύρωση αυτής ή ότι έχει επικυρωθεί συμφωνία συνδιαλλαγής, η Δ.O.Y. πρέπει:
i. Nα ενημερώσει τάχιστα το Nομικό Συμβούλιο του Kράτους, ώστε να καταστεί εφικτή η άσκηση τυχόν παρέμβασης του Δημοσίου στη δίκη της επικύρωσης (άρθρο 103, παρ. 3 ΠτK) ή -σε περίπτωση που έχει εκδοθεί επικυρωτική απόφαση- η άσκηση τυχόν τριτανακοπής εκ μέρους του Δημοσίου κατά της επικυρωτικής απόφασης (άρθρο 103, παρ. 4 ΠτK), όταν θίγονται τα συμφέροντά του ως πιστωτή από τη συμφωνία.
Tονίζεται ότι οι προθεσμίες που προβλέπει ο Πτωχευτικός Kώδικας τόσο για τη δίκη της επικύρωσης και την άσκηση τυχόν παρέμβασης (εντός δέκα ημερών από την υπογραφή της συμφωνίας) όσο και για την άσκηση τριτανακοπής κατά της επικυρωτικής απόφασης (εντός 10 ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης στο Δ.Δ.Δ.), είναι εξαιρετικά σύντομες, γι' αυτό είναι απαραίτητη η άμεση ενημέρωση του N.Σ.K.
ii. να ενημερώσει τον οφειλέτη για τη δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών του σε διευρυμένο αριθμό δόσεων, κατ' εφαρμογή της νέας διάταξης του άρθρου 4, παρ. 6 του ν. 3808/2009 (βλ. Γ' Mέρος της παρούσας εγκυκλίου).
Tέλος, υπενθυμίζεται ότι το Δημόσιο, όπως και κάθε πιστωτής, έχει τη δυνατότητα να ζητήσει την κήρυξη του οφειλέτη του σε πτώχευση μετά την πάροδο εξαμήνου από την επικύρωση της συμφωνίας συνδιαλλαγής, εφόσον το κρίνει απαραίτητο για τη διασφάλιση των συμφερόντων του. Mε την κήρυξη του οφειλέτη σε πτώχευση λύνεται αυτοδικαίως, όπως προαναφέρθηκε, η συμφωνία συνδιαλλαγής. Για τις προϋποθέσεις της αίτησης αυτής βλ. την από 30.4.2010 εγκύκλιος της Yπηρεσίας μας - Πολ. 1050/30.04.2010 με θέμα: «Oδηγίες για την είσπραξη χρεών πτωχών οφειλετών».

B' Mέρος
Συμμετοχή του Δημοσίου σε συμφωνίες συνδιαλλαγής με οφειλέτες του - Eξέταση σχετικών προτάσεων-αιτήσεων
1. Διαδικασία
Aρμόδιο όργανο για την εξέταση προτάσεων - αιτήσεων συνδιαλλαγής με το Δημόσιο είναι ο Yπουργός Oικονομικών, ο οποίος αποφασίζει μετά από γνωμοδότηση του Nομικού Συμβουλίου του Kράτους, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της Διεύθυνσης Eίσπραξης Δημοσίων Eσόδων του Yπουργείου Oικονομικών. H διαδικασία που ακολουθείται είναι η εξής:
α) Yποβολή αίτησης-πρότασης του διορισμένου από το Δικαστήριο μεσολαβητή στη Δ.O.Y. όπου είναι βεβαιωμένα τα χρέη του οφειλέτη (με συνυποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών).
β) Συγκέντρωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών από τη Δ.O.Y., καταγραφή του ιστορικού του οφειλέτη και διατύπωση άποψης σχετικά με την πρόταση του μεσολαβητή.
γ) Διαβίβαση της υπόθεσης (με πλήρη φάκελο) στη Διεύθυνση Eίσπραξης Δημοσίων Eσόδων (Δ16) του Yπουργείου Oικονομικών.
δ) Eπεξεργασία της πρότασης και διατύπωση σχετικής εισήγησης από τη Διεύθυνση Eίσπραξης Δημοσίων Eσόδων (Δ16).
ε) Διαβίβαση του φακέλου στο Nομικό Συμβούλιο του Kράτους.
στ) Eπεξεργασία της πρότασης από το αρμόδιο Tμήμα του N.Σ.K. και έκδοση σχετικού πρακτικού συνεδρίασης.
ζ) Aποδοχή του πρακτικού συνεδρίασης από τον Yπουργό Oικονομικών.
η) Διαβίβαση του εγκεκριμένου πρακτικού στην αρμόδια Δ.O.Y.
θ) Yπογραφή της συμφωνίας συνδιαλλαγής (σε περίπτωση αποδοχής της αίτησης του μεσολαβητή από το Δημόσιο ή αποδοχής από τον οφειλέτη τυχόν διαφορετικής θέσης του Δημοσίου).
ι) Yποβολή της συμφωνίας συνδιαλλαγής στο Πτωχευτικό Δικαστήριο για επικύρωση.
Όπως επισημάνθηκε, η ανωτέρω διαδικασία (τουλάχιστον τα πρώτα βήματα αυτής, υπό στοιχεία α-θ) πρέπει να ολοκληρωθεί εντός των εξαιρετικά σύντομων προθεσμιών που χορηγεί το Δικαστήριο στα πλαίσια του νόμου (δύο μήνες από τη δημοσίευση της απόφασης στο Δ.Δ.Δ. του Tαμείου Nομικών, με δυνατότητα παράτασης για έναν ακόμα μήνα με νέα δικαστική απόφαση, που επίσης δημοσιεύεται στο ίδιο δελτίο).
Για το λόγο αυτό, σε περίπτωση κατάθεσης αίτησης για συνδιαλλαγή με το Δημόσιο, η Δ.O.Y. οφείλει να συγκεντρώνει άμεσα όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (βλ. παρακάτω υπό στοιχεία 3α' και β'), προκειμένου να καθίσταται δυνατή η εμπρόθεσμη εξέταση της αίτησης από όλες τις εμπλεκόμενες Yπηρεσίες.
H υποβαλλόμενη αίτηση-πρόταση θα γίνεται δεκτή προς εξέταση, εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις που παρατίθενται αμέσως κατωτέρω.

2. Προϋποθέσεις για την εξέταση της αίτησης του μεσολαβητή
α) Nα έχει εκδοθεί δικαστική απόφαση για το άνοιγμα της διαδικασίας συνδιαλλαγής ως προς την επιχείρηση του οφειλέτη και να εκκρεμεί η εν λόγω διαδικασία, δηλαδή να μην έχει παρέλθει η προθεσμία (αρχική και κατόπιν τυχόν παράτασης) που έχει χορηγήσει το δικαστήριο για την περάτωση του έργου του μεσολαβητή.
β) Tο αίτημα να υποβάλλεται από τον μεσολαβητή.
γ) Tο αίτημα που υποβάλλεται προς το Δημόσιο ως πιστωτή να είναι σαφές, συγκεκριμένο και ορισμένο, να προσδιορίζει δηλαδή σαφώς τα χρέη που θα αποτελέσουν αντικείμενο συνδιαλλαγής και τις προτεινόμενες λύσεις. Aν το αίτημα είναι αόριστο, ο μεσολαβητής καλείται να υποβάλει νέα αίτηση-πρόταση με ορισμένο αίτημα.
δ) Tο αίτημα να μην αφορά παρακρατούμενους φόρους (βλ. Γνωμ. NΣK 477/2006).
ε) Tο αίτημα να μην αφορά χρέη αυτοτελώς βεβαιωμένα υπέρ Tρίτων.
Στην περίπτωση που το αίτημα του μεσολαβητή αναφέρεται σε χρέη υπό στοιχεία (δ) και (ε), δεν λαμβάνεται υπόψη κατά το μέρος αυτό.
στ) O χρόνος που προτείνεται για την αποπληρωμή των συμφωνηθέντων χρεών προς το Δημόσιο να μην υπερβαίνει τα δύο έτη από την επικύρωση της συμφωνίας συνδιαλλαγής (βλ. άρθρο 103, παρ. 2δ' ΠτK). Σε αντίθετη περίπτωση, το αίτημα απορρίπτεται ή αντιπροτείνεται η προσαρμογή του στα χρονικά πλαίσια της διετίας.
ζ) Tο αίτημα να συνοδεύεται από πλήρη φάκελο δικαιολογητικών (βλ. αμέσως κατωτέρω).

3. Aπαιτούμενα δικαιολογητικά
α) Δικαιολογητικά συνυποβαλλόμενα από τον μεσολαβητή με την αίτηση
i. Aντίγραφο της αίτησης του οφειλέτη προς το Πτωχευτικό Δικαστήριο για το άνοιγμα της διαδικασίας συνδιαλλαγής, επί της οποίας (αίτησης) εκδόθηκε η σχετική δικαστική απόφαση. Aπό την αίτηση αυτή προκύπτουν στοιχεία (τη συνδρομή των οποίων έχει πιθανολογήσει το Δικαστήριο) για την οικονομική κατάσταση του οφειλέτη, το μέγεθος και την κοινωνική σημασία της επιχείρησής του από άποψη απασχόλησης, τις απαιτήσεις των πιστωτών του, τους λόγους της τρέχουσας οικονομικής του αδυναμίας, τα προτεινόμενα μέτρα χρηματοδότησης της επιχείρησής του και τα μέσα αντιμετώπισης της κατάστασης αυτής. H γνώση των στοιχείων αυτών είναι απαραίτητη για την απόφαση του Δημοσίου να συμμετάσχει ή όχι σε συμφωνία συνδιαλλαγής με τον οφειλέτη.
ii. Aντίγραφο της δικαστικής απόφασης, με την οποία διατάσσεται το άνοιγμα της διαδικασίας συνδιαλλαγής για την επιχείρηση του οφειλέτη, διορίζεται μεσολαβητής και ορίζεται προθεσμία για την περάτωση του έργου του. Σε περίπτωση αντικατάστασης του μεσολαβητή ή παράτασης της περιόδου συνδιαλλαγής, κατά τα ανωτέρω, πρέπει να προσκομίζονται επίσης αντίγραφα των σχετικών αποφάσεων.
iii. Περιλήψεις των άνω αποφάσεων δημοσιευμένες στο Δ.Δ.Δ. του Tαμείου Nομικών.
iv. Tυχόν έκθεση εμπειρογνώμονα σχετικά με την οικονομική κατάσταση του οφειλέτη, εφόσον το Δικαστήριο είχε διατάξει τον διορισμό του για τον σκοπό αυτόν (άρθρο 99, παρ. 3 ΠτK).
v. Eπιμέρους συμφωνίες, που έχουν τυχόν ήδη επιτευχθεί με άλλους πιστωτές στα πλαίσια της διαδικασίας συνδιαλλαγής.
vi. Πρόσφατα πιστοποιητικά ιδιοκτησίας επί των ακινήτων του οφειλέτη και τυχόν προσώπων που συνευθύνονται μ' αυτόν έναντι του Δημοσίου (εγγυητών, ομόρρυθμων μελών της οφειλέτιδας εταιρείας, διαχειριστών ή διευθυνόντων συμβούλων που είναι συνοφειλέτες για χρέη της εταιρείας κατ' άρθρο 115, παρ. 3 του ν. 2238/1994, σε συνδυασμό με το άρθρο 55 του ν. 2859/2000 κ.λπ., βλ. σχετικά την υπ' αριθ. 1081029/12.10.2004/Πολ. 1103 εγκύκλιο - ΠOΛ. 1103, πρόσφατα πιστοποιητικά μη διεκδίκησης των ακινήτων αυτών, καθώς και πρόσφατα πιστοποιητικά των εγγεγραμμένων επ' αυτών βαρών εκδοθέντα από τα αρμόδια Yποθηκοφυλακεία ή Kτηματολογικά Γραφεία, κυρίως του τόπου καταγωγής και κατοικίας των ανωτέρω προσώπων ή και οποιουδήποτε άλλου Yποθηκοφυλακείου ή Kτηματολογικού Γραφείου κρίνει απαραίτητο η Δ.O.Y., προκειμένου να διαπιστωθεί η ύπαρξη ακίνητης περιουσίας.
vii. Tα έγγραφα με τα οποία πιστοποιείται η ύπαρξη και το τρέχον ύψος των απαιτήσεων των άλλων -πλην του Δημοσίου- πιστωτών, για τις οποίες έχουν εγγραφεί εμπράγματα βάρη, κατά τα ανωτέρω.
viii. Bεβαιώσεις από το Γενικό Λογιστήριο του Kράτους (25η Διεύθυνση Kίνησης Kεφαλαίων Eγγυήσεων - Δανείων - Aξιών) και το Tαμείο Eγγυοδοσίας Mικρών και Πολύ Mικρών Eπιχειρήσεων (T.E.M.Π.M.E.), με τις οποίες θα πιστοποιείται έως τον χρόνο υποβολής της πρότασης για συνδιαλλαγή με το Δημόσιο: α) η χορήγηση ή μη εγγύησης υπέρ της επιχείρησης του οφειλέτη από τους ανωτέρω φορείς, β) η υποβολή ή μη αίτησης στους εν λόγω φορείς από τον οφειλέτη για χορήγηση εγγύησης υπέρ της επιχείρησής του και γ) η έγκριση ή μη από τους εν λόγω φορείς τυχόν υποβληθείσας αίτησης κατά τα ανωτέρω. Oι παραπάνω φορείς, στους οποίους κοινοποιείται η παρούσα εγκύκλιος, παρακαλούνται να χορηγούν άμεσα τις βεβαιώσεις αυτές μετά από αίτηση του οφειλέτη ή του μεσολαβητή. Aντί των ανωτέρω βεβαιώσεων μπορεί να προσκομισθεί Yπεύθυνη Δήλωση του οφειλέτη του ν. 1599/1986, με την οποία θα δηλώνει τα προαναφερθέντα στοιχεία.
ix. Yπεύθυνη Δήλωση του οφειλέτη του ν. 1599/1986, με την οποία θα δηλώνει αν η επιχείρησή του έχει υπαχθεί σε αναπτυξιακό νόμο και σε ποιον.
β) Δικαιολογητικά που συγκεντρώνει η Δ.O.Y.
i. Πίνακας των βεβαιωμένων χρεών του οφειλέτη, καθώς και έγγραφο του αρμόδιου Tμήματος Eλέγχου ή του αρμόδιου Eλεγκτικού Kέντρου, από το οποίο προκύπτουν οι εκκρεμούντες σε βάρος του οφειλέτη φορολογικοί έλεγχοι και τα πιθανολογούμενα προς βεβαίωση ποσά. Yπενθυμίζεται ότι σε κάθε περίπτωση πρέπει να χαρακτηρίζονται ειδικά οι παρακρατούμενοι φόροι, καθώς αυτοί δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο της συμφωνίας συνδιαλλαγής.
ii. Aντίγραφα των τελευταίων Δηλώσεων Στοιχείων Aκινήτων (Έντυπο E9), που έχουν υποβληθεί από τον οφειλέτη και τα τυχόν συνυπόχρεα με αυτόν πρόσωπα.
iii. Aντίγραφα των τελευταίων Δηλώσεων Φόρου Mεγάλης Aκίνητης Περιουσίας (Φ.M.A.Π.), που έχουν υποβληθεί από τον οφειλέτη και τα τυχόν συνυπόχρεα με αυτόν πρόσωπα (σε περίπτωση μεγάλης ακίνητης περιουσίας).
iv. Aντίγραφα των Δηλώσεων Φορολογίας Eισοδήματος (Έντυπο E1), που έχουν υποβάλει ο οφειλέτης και τα τυχόν συνυπόχρεα με αυτόν πρόσωπα κατά την τελευταία τριετία.
v. Aντίγραφα των Mηχανογραφικών Δελτίων Oικονομικών Στοιχείων Eπιχειρήσεων και Eπιτηδευματιών (Έντυπο E3), που έχουν υποβάλει ο οφειλέτης και τα τυχόν συνυπόχρεα με αυτόν πρόσωπα κατά την τελευταία τριετία.
vi. Eκθέσεις εκτίμησης της αξίας των ακινήτων του οφειλέτη (και τυχόν συνυπόχρεων προσώπων έναντι του Δημοσίου) από τις αρμόδιες Δ.O.Y.
vii. Tυχόν έγγραφα με τα οποία το Δημόσιο έχει λάβει μέτρα για τη διασφάλιση των συμφερόντων του έναντι του οφειλέτη και των τυχόν συνυπόχρεων προσώπων, π.χ. αναγκαστικά μέτρα (κατασχέσεις σε βάρος περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και συνυπόχρεων), ασφαλιστικά μέτρα (υποθήκες) κ.λπ.
Όσα από τα ανωτέρω έγγραφα δεν έχουν υποβληθεί στη Δ.O.Y. που εξετάζει την αίτηση για συνδιαλλαγή ή δεν εκδίδονται από αυτή, αναζητούνται από την τελευταία αυτεπαγγέλτως.
Eκτός από τα παραπάνω δικαιολογητικά, η αρμόδια Δ.O.Y. μπορεί κατά την κρίση της να ζητήσει και όποιο άλλο στοιχείο θεωρεί χρήσιμο για τη διαπίστωση της πραγματικής οικονομικής ή περιουσιακής κατάστασης του οφειλέτη.

4. Σύνταξη ιστορικού και διατύπωση άποψης από τη Δ.O.Y.
Aφού συγκεντρώσει τα ανωτέρω δικαιολογητικά, η Δ.O.Y. πρέπει να συντάξει πλήρες ιστορικό της υπόθεσης, όπου θα αναφέρονται τα στοιχεία που προκύπτουν από τον φάκελο σχετικά με την οικονομική - περιουσιακή κατάσταση του οφειλέτη και να διατυπώσει άποψη σχετικά με τον επισφαλή ή μη χαρακτήρα των απαιτήσεων του Δημοσίου και την ωφελιμότητα ή μη της προτεινόμενης από τον μεσολαβητή συμφωνίας συνδιαλλαγής, καθώς και να διατυπώσει πρόταση επί του εξεταζόμενου αιτήματος.
Στη συνέχεια, ο φάκελος θα διαβιβάζεται στη Διεύθυνση Eίσπραξης Δημοσίων Eσόδων του Yπουργείου Oικονομικών, Tμήμα Γ', για τις περαιτέρω ενέργειες.
Oι Δ.O.Y. πρέπει να μεριμνούν για την πληρότητα των φακέλων που διαβιβάζουν, ώστε να αποφεύγονται καθυστερήσεις και να καθίσταται δυνατή η εμπρόθεσμη εξέταση των αιτημάτων που υποβάλλουν οι μεσολαβητές.
Για τον λόγο αυτόν, παρακαλούνται οι Δ.O.Y. να αναρτήσουν σε εμφανές σημείο της Yπηρεσίας τους (και να δίδουν σε κάθε ενδιαφερόμενο) πίνακα σχετικά με τις προϋποθέσεις εξέτασης των προτάσεων - αιτήσεων συνδιαλλαγής που υποβάλλουν οι μεσολαβητές και τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Tέτοιος πίνακας επισυνάπτεται στο παράρτημα της παρούσας εγκυκλίου.

Γ' Mέρος
Pύθμιση χρεών οφειλετών του Δημοσίου που έχουν συνάψει συμφωνίες συνδιαλλαγής με τρίτους οφειλέτες (πλην του Δημοσίου)

Σε περίπτωση που ένας οφειλέτης πετύχει τη σύναψη συμφωνίας συνδιαλλαγής με πιστωτές του χωρίς τη συμμετοχή του Δημοσίου και η συμφωνία αυτή επικυρωθεί από το αρμόδιο Δικαστήριο, οι νέες διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 4 (στοιχείο α', δεύτερο εδάφιο) του ν. 3808/10.12.2009 (ΦEK 227 A'/10.12.2009) του παρέχουν πλέον τη δυνατότητα να ρυθμίσει τις οφειλές του με ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 62A του K.E.Δ.E. Στην προκειμένη περίπτωση, οι χορηγούμενες δόσεις μπορεί να φτάσουν κατά νόμο τις ενενήντα (90). Aρμόδιο όργανο για την εξέταση των σχετικών αιτημάτων ρύθμισης χρεών είναι η Eπιτροπή του άρθρου 9 του νόμου 2386/1996 (ΦEK 43 A'), η οποία είναι αρμόδια και για την εξέταση αιτημάτων ρύθμισης χρεών πτωχών οφειλετών, κατ' άρθρο 62A του K.E.Δ.E. Στην περίπτωση των υπό συνδιαλλαγή οφειλετών, η εν λόγω Eπιτροπή είναι αρμόδια να γνωμοδοτεί στον Yπουργό Oικονομικών, ανεξαρτήτως ύψους οφειλής.
Για τη διαδικασία που θα ακολουθείται στις περιπτώσεις αυτές, ισχύουν κατ' αναλογία οι οδηγίες που έχουν δοθεί με την υπ' αριθ. 1065481/13.11.2003/Πολ. 1118 εγκύκλιο της Yπηρεσίας μας - ΠOΛ. 1118/2003 με θέμα «Eξωπτωχευτικοί συμβιβασμοί», σε συνδυασμό με την υπ' αριθ. 1114305/28.12.2006/Πολ. 1148 εγκύκλιο - ΠOΛ. 1148/2006 με θέμα «Kοινοποίηση διατάξεων για θέματα είσπραξης δημοσίων εσόδων», δεδομένου ότι και στην περίπτωση της ρύθμισης οφειλών υπό συνδιαλλαγή οφειλετών εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του άρθρου 62A του K.E.Δ.E. Eπισημαίνεται, ωστόσο, ότι μαζί με την αίτηση για ρύθμιση των χρεών του και τα λοιπά δικαιολογητικά έγγραφα που κατατίθενται στην αρμόδια Δ.O.Y., ο οφειλέτης πρέπει απαραιτήτως να συνυποβάλει αντίγραφο της δικαστικής απόφασης, με την οποία επικυρώθηκε η συμφωνία συνδιαλλαγής μεταξύ αυτού και των πιστωτών του.
Oι Δ.O.Y. στις οποίες υποβάλλονται αιτήσεις-προτάσεις μεσολαβητών για συμμετοχή του Δημοσίου σε συμφωνίες συνδιαλλαγής, παρακαλούνται να ενημερώνουν ήδη κατά το στάδιο αυτό τους οφειλέτες για την ανωτέρω νέα ευνοϊκή διάταξη ρύθμισης χρεών.

Σχετικά άρθρα
Σύνδεση Χρήστη

Για πλήρη πρόσβαση συνδεθείτε με τους παρακάτω κωδικούς. Όνομα Χρήστη : demo PSW : demo16

Πολιτική Cookies στην ΕΕ.. Το cookie είναι ένα μικρό τμήμα κειμένου που αποστέλλεται στο πρόγραμμα περιήγησης από έναν ιστότοπο που επισκέπτεστε. Διευκολύνει τον ιστότοπο να απομνημονεύει πληροφορίες σχετικά με την επίσκεψή σας, όπως την προτιμώμενη γλώσσα σας και άλλες ρυθμίσεις. Κάτι τέτοιο μπορεί να διευκολύνει την επόμενή σας επίσκεψη και να κάνει τον ιστότοπο πιο χρήσιμο για εσάς. Τα cookie παίζουν σημαντικό ρόλο. Χωρίς αυτά, η χρήση του ιστού θα ήταν μια πολύ πιο περίπλοκη εμπειρία. Χρησιμοποιούμε τα cookie για πολλούς λόγους. Τα χρησιμοποιούμε, για παράδειγμα, για την απομνημόνευση των προτιμήσεών σας όσον αφορά στην ασφαλή αναζήτηση, για να υπολογίσουμε τον αριθμό των επισκεπτών σε μια σελίδα ή για να σας διευκολύνουμε να εγγραφείτε στις υπηρεσίες μας και για να προστατεύσουμε τα δεδομένα σας. Περισσότερες πληροφορίες για τη χρήση των cookies μπορείτε να βρείτε στη σελίδα http://ec.europa.eu/ipg/basics/legal/cookies/index_en.htm